متن خود را برای جستجو وارد کنید

اجزای تشکیل دهنده درب و پنجره UPVC

پنجره پروفیل UPVC

درب و پنجره UPVC پرکاربردترین نوع از انواع موجود درب و پنجره در بازار است. استقبال از این نوع درب و پنجره دلایل مختلفی دارد؛ مثلا جلوگیری از اتلاف انرژی و عایق بودن آن نسبت به صدا و دما و آب باران از اصلی‌ترین مزایای پنجره UPVC است.

همچنین عمر و دوام بسیار بالای آن‌ها و عدم نیاز به تعمیر و رنگ زدن سالانه باعث شده تا برای هرکس که به فکر ساختن جایی می‌افتد اولین گزینه بکارگیری درب و پنجره UPVC باشد. البته این اتفاق دلایل اقتصادی هم دارد که به قیمت پروفیل در و پنجره بستگی دارند. اما به هر حال بهتر است برای انتخاب و خرید، بدانیم که UPVC چیست و با اجزای مختلف پنجره UPVC آشنا شویم.

اجزا تشکیل دهنده درب و پنجره دوجداره UPVC

ابتدا اجزای درب و پنجرهUPVC را با یکدیگر مرور می‌کنیم و بعد از آن به سراغ شناخت چگونگی تولید و ساخت درب و پنجره UPVC می‌رویم. درواقع یک پنجره استاندارد UPVC از چندین جزء مختلف تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها کارایی مخصوص به خود را دارند و در جایگاه خود مهم است که با کیفیت باشند. قیمت هر کدام از این اجزا روی قیمت پروفیل در و پنجره تاثیر خواهد گذاشت.

پروفیل یو پی وی سی در و پنجره

پروفیل و گالوانیزه قاب پنجره

مهم‌ترین بخش و دلیل تفاوت این نوع از درب و پنجره‌ها با انواع قدیمیشان درواقع جنس بدنه اصلی آن‌ها است که از پروفیل UPVC ساخته شده است. اصلی‌ترین جزء از اجزای درب و پنجره UPVC قاب یا چهار چوب آن است که از جنس پروفیل UPVC ساخته شده است. پروفیل UPVC به صورت ذاتی سفید رنگ است و نیازی به نقاشی سالانه ندارد. همچنین به دلیل اینکه مقاومت و استحکام بالایی ندارد، سازندگان در و پنجره از ورقه گالوانیزه درون آن استفاده می‌کنند. در حالت استاندارد، سازندگان از گالوانیزه با ضخامت 1.5 میلی متر یا 1.25 استفاده می‌کنند که در صورت نصب صحیح و مرغوب بودن جنس آن، چهار چوب در و پنجره بسیار محکم خواهد بود.

همچنین قاب پنجره از دو قسمت جدا از هم تشکیل می‌شود: قاب پنجره یا همان فریم اصلی و فریم شیشه یا همان قاب بازشو پنجره که دور تا دور شیشه قرار می‌گیرد.

زهوار UPVC

زهوار یک پروفیل است که معمولا هم از جنس آلومینیوم یا UPVC است و در تا دور شیشه قرار می‌گیرد. زهوار از اصلی‌ترین اجزای درب و پنجره UPVC است زیرا وظیفه اصلی آن فیکس کردن و نگهداری شیشه سر جای خود یعنی بر روی سش یا فریم و قاب پنجره است.

لاستیک درزبندی

از آنجایی که درب و پنجره UPVC حتما باید عایق باشد، نقش لاستیک درز بندی یا گسکت در پنجره بسیار مهم است. این لاستیک فضاهای بین شیشه و زهوار را پر می‌کند و تقریبا ۱۵ درصد از عایق بندی را بر عهده دارد.

اهمیت رگلاژ پنجره دوجداره
حتما بخوانید

یراق آلات پنجره UPVC

به صورت کلی به اجزایی که به قاب و شیشه اضافه می‌شوند و معمولا هم فلزی هستند مانند دستگیره، زبانه قفل، انواع بازشوها، لولاها و سیلندر درب و پنجره، یراق آلات می‌گویند. این اجزای درب و پنجره UPVC هم بسیار مهم هستند و در کیفیت پنجره و قیمت آن بسیار موثرند.

یراق آلات پنجره UPVC

شیشه دوجداره

شیشه دو جداره یا حتی سه جداره دلیل اصلی عایق بودن درب و پنجره UPVC هستند. به این علت که از دو یا سه لایه شیشه فلت یا مسطح تشکیل شده‌اند و در بین این لایه‌ها گاز بی اثر و عایقی قرار دارد که از انتقال انرژی جلوگیری می‌کند. همین امر در صرفه جویی انرژی و کاهش آلودگی صوتی هم اثر زیادی دارد.

فرایند تولید درب و پنجره UPVC

تمام مراحل تولید و ساخت پروفیل UPVC توسط ماشین آلات صنعتی انجام می‌شود و به صورت اتوماتیک است. پیش از تولید آن حتما باید ابعاد درب و پنجره را بدانیم تا ابعاد پروفیل در و پنجره از پیش تعیین کنیم. برای تولید پروفیل UPVC هم ابتدا مواد اولیه را در شرایط کارخانه‌ای با یکدیگر میکس می‌کنند و سپس در مرحله نهایی یا اکسترود، خمیر به دست آمده را به وسیله اکستروژن در قالب‌های مشخصی شکل دهی می‌کنند. البته بسیاری از شرکت‌ها هم

خرید پروفیل در و پنجره را در دستور کار خود دارند.

پس از نهایی شدن اندازه‌ها، آن‌ها را به دستگاه CNC می‌دهند و این دستگاه بر اساس برنامه‌ای که برایش تعریف شده شروع به تولید اجزای مختلف درب و پنجره می‌کند. محل قرار گیری شیارها و دستگیره‌ها تماما و اتوماتیک توسط دستگاه ایجاد می‌شوند. همزمان هم در اتاق کنترل کیفی به این پروسه نظارت می‌شود و به صورت استاندارد در هر ۳۰ سانت یک جای پیچ هم قرار می‌گیرد. همچنین به صورت همزمان ورقه‌های گالوانیزه نیز آماده و در ابعاد پروفیل در و پنجره برش داده شده و در جای خود پیچ می‌شوند.

مراحل مونتاژ درب و پنجره UPVC

در مرحله نهایی هم تمام اجزای درب و پنجره UPVC با یکدیگر مونتاژ می‌شوند. نکته مهم عایق بودن و درست فیکس شدن این قطعات است. بخصوص در مرحله قرار گیری شیشه دوجداره، دقت و حساسیت بسیار بالایی لازم است. همچنین تمام یراق آلات و لاستیک‌های درزبندی هم به خوبی باید در جای خود قرار بگیرند.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط