متن خود را برای جستجو وارد کنید

مزایای نور طبیعی در خانه با پنجره های UPVC

مزایای نور طبیعی در خانه

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل به وجود آورنده زیبایی و آرامش در خانه، وجود نور کافی در آن است. روش‌های تامین نور در خانه به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آنها معماری خانه و وجود پنجره‌های مناسب است. استفاده از نور طبیعی در خانه مزایای بسیار زیادی دارد. اولین مزیت این کار، زیبایی و دل باز شدن فضای خانه است. خانه‌ای که نور کافی در آن نباشد از نظر زیبایی و ایجاد حس خوب برای ساکنان خود اصلا شرایط مناسبی نخواهد داشت. طبق گفته محققین نور طبیعی برای بدن لازم و ضروری و برای سلامت یک فرد در طول زندگی واجب است. همچنین وجود نور طبیعی علاوه بر سلامت جسمانی، بر روی سلامت روحی افراد نیز بسیار تاثیر دارد.

از زمان قدیم و پیش از همه گیر شدن استفاده از لامپ و برق در منازل، معماری خانه‌ها به گونه‌ای بود که بیشترین استفاده از نور خورشید انجام می‌شد. اما در حال حاضر با گسترده شدن شهرسازی و متراکم شدن خانه‌ها و آپارتمان‌ها دیگر امکان استفاده کافی از نور خورشید برای همه خانه‌ها وجود ندارد. بنابراین معماری خانه‌های فعلی و طراحی در و پنجره بسیار مهم‌تر از قدیم است و اگر معمار نتواند طراحی مناسبی برای دریافت نور از خورشید در خانه را انجام دهد، خانه تاریک و دلگیر می‌شود. در عین حال استفاده از نور غیر طبیعی در طول روز باعث سنگینی فضا و روح افراد می‌شود. نور غیر طبیعی خسته کننده است و افراد را دچار کسالت می‌کند. همچنین نور غیر طبیعی بخصوص در روز باعث بالا رفتن مصرف انرژی و هزینه‌ها و هدر رفت منابع می‌شود.

نور طبیعی در اتاق

در محیط خانه بجز هال و پذیرایی که در معرض دید دیگران هستند، اتاق خواب‌ها هم اهمیت خاصی دارند؛ بخصوص که افراد ساعات زیادی از شبانه روز را در اتاق خواب سپری می‌کنند. بنابراین توجه به نور پردازی اتاق خواب بسیار مهم است. روشن نبودن تمام مدت چراغ‌ها باعث کاهش مصرف انرژی و هزینه برق می‌شود. بخصوص در کشوری آفتاب خیز و کم آب مانند ایران بهتر است اتاق خواب‌ها را مجهز به پنجره‌هایی کرد که نور را به خوبی به داخل خانه منتقل می‌کنند. همچنین می‌توان از پرده‌هایی استفاده کرد که جلوی گرما را گرفته و زیبا هم باشند.

تاثیر نور طبیعی در دکوراسیون منزل

نور طبیعی علاوه بر فوایدی که برای سلامتی افراد دارد باعث زیبایی خانه هم می‌شود. به جرئت می‌توان گفت هیچ نور مصنوعی به اندازه نور خورشید زیبا نیست. گیاهانی هم که درون خانه هستند زیر نور آفتاب بسیار زیباتر جلوه خواهند کرد. همچنین رنگ اسباب و وسایل منزل در نور طبیعی بسیار زیباتر است؛ مخصوصا وسایل چوبی که ترکیب آن‌ها با نور خورشید زیبایی خاص و چشم نوازی به منزل می‌بخشد. یکی دیگر از مزایای ورود نور طبیعی به خانه، هم دما شدن خانه با محیط طبیعی است. به صورت کلی هم دمایی و استفاده از انرژی‌های طبیعی باعث احساس آرامش در انسان می‌شود. گفته می‌شود که استفاده از نور طبیعی به کاهش میگرن در افراد هم کمک می‌کند.

نور در دکوراسیون‌های مختلف نقش مهمی را بازی می‌کند. مثلا در دکوراسیون کلاسیک نور زرد رنگ آفتاب شکوه بیشتری به خانه می‌دهد. در دکوراسیون مدرن هم استفاده از نور‌های تیز و باریک می‌تواند جلوه خاصی به خانه و وسایل آن بدهد. در دکوراسیون مینیمال همنور نقش بسیار مهمی بازی می‌کند. در این نوع از دکوراسیون که اخیرا طرفداران زیادی هم پیدا کرده است وجود نور حیاتی است زیرا در دکوراسیون مینیمال وسایل زیادی استفاده نمی‌شود و معمولا تنوع رنگ و طرح در آن پایین است. با اضافه شدن نور طبیعی به این دکوراسیون تنوع در رنگ و طرح به آن اضافه شده و زیبایی آن را دو چندان خواهد کرد.

چرا باید از پروفیل‌های مستحکم یو پی وی سی آبایان برای در و پنجره استفاده کنید؟
حتما بخوانید

عوامل اصلی ورود نور به خانه

همانطور که گفته شد پنجره‌ها دریچه اصلی ورود نور به داخل خانه و عامل استفاده از مزایای نور طبیعی هستند. البته جهت خانه و مکان واحد آپارتمانی هم بسیار مهم است اما در نهایت این پنجره‌ها هستند که باعث ورود مقدار مشخصی از نور می‌شوند. ابتدایی‌ترین نکته درباره پنجره، استفاده از شیشه مناسب است. شیشه‌های رفلکس انتخاب مناسبی برای پنجره‌ها نیستند. اگرچه برخی از افراد این نوع شیشه‌ها را انتخاب می‌کنند اما این شیشه‌ها باعث برگشتن و انعکاس نور به بیرون می‌شوند و از ورود نور به داخل خانه جلوگیری می‌کنند.

بهترین پنجره برای ورود و استفاده از مزایای نور طبیعی در خانه پنجره‌های UPVC هستند. دلایل این موضوع بسیار زیاد است. اولین دلیل، ظاهر زیبای پنجره‌های یو پی وی سی است. به دلیل ظاهر شیک، مدرن و زیبای پروفیل در و پنجره upvc می‌توان حتی بدون پرده هم از آن‌ها استفاده کرد. به همین علت در روز که آفتاب مناسب است می‌توان پرده‌ها را کنار زد و هم از زیبایی پنجره استفاده کرد و هم از حداکثر نور.

دیگر مزیت پنجره‌های یو پی وی سی را می‌توان شیشه‌های دوجداره آن دانست. این شیشه‌ها در عین اینکه امکان عبور گرما را ندارند اما به خوبی نور را عبور می‌دهند و از ایجاد آسیب‌ توسط نور مستقیم خورشید هم جلوگیری می‌کنند. همچنین پنجره‌های upvc برای بازسازی خانه های قدیمی که معمولا نورگیرتر هم هستند بسیار مناسبند. زیرا این نور گیر بودن باعث پوسیدگی پنجره و رنگ آن می‌شود اما پروفیل upvc به راحتی تغییر رنگ نمی‌دهد و با توجه به طول عمر بالا و ظاهر زیبای آن می‌توان با خیال راحت از آن استفاده کرد. این پنجره‌ها برای طولانی مدت می‌توانند نمای خانه را زیباتر کنند و نور را به خوبی به داخل خانه راه دهند.

از دیگر مزایای پنجره های UPVC وجود توری در آن‌ها است. با وجود توری‌هایی که جلوی ورود حشرات را می‌گیرند به راحتی می‌توان پنجره را باز کرد و هم از نور طبیعی و هم هوای آزاد استفاده کرد و نگران ورود حشرات موذی هم به خانه نبود. همچنین پنجره‌های یو پی وی سی دارای تنوع بسیار بالایی هستند. این تنوع قدرت انتخاب به فرد می‌دهد و افراد می‌توانند در تمام مکان‌ها از این نوع پنجره‌ها استفاده کنند.

از جمله رایج‌ترین نوع پنجره می‎توان به پنجره لولایی اشاره کرد به یک سمت باز می‌شود. همچنین پنجره‌های لولایی‌ که از دو سمت باز می شود و پنجره‌هایی که از ضلع افقی باز می‌شود یا پنجره‌های کشویی از دیگر انواع پنجره‌ها هستند. پنجره کشویی جدیدتر از نوع لولایی و با بازشوی به شکل ریل است. دو لنگه این نوع پنجره به صورت موازی بر روی ریل قرار می‌گیرند و به سمت چپ یا راست یا هر دو حرکت می‌کنند. این پنجره‌ها بیشتر در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که امکان باز کردن پنجره وجود ندارد. همانطور که می‌دانیم پنجره‌های لولایی بازشو برای باز شدن کامل نیاز به فضای خالی هم اندازه عرض پنجره در جلوی خود دارند و به همین دلیل برای هر جایی مناسب نخواهند بود.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط