متن خود را برای جستجو وارد کنید

معایب UPVC بی کیفیت چیست

معایب استفاده از پروفیل

تما با پنجره‌های UPVC دوجداره آشنا هستید و می‌دانید که پنجره UPVC چیست. این پنجره‌ها مزیت‌های فراوانی دارند که از میان آنها می‌توان به عایق بودن در برابر آلودگی صوتی، گرما و سرما و آب باران و همچنین ایمنی و زیبایی و عدم نیاز به تعمیر در آن‌ها اشاره کرد. اما حتما این سوال برای شما هم پیش آمده است که در صورت عدم مرغوبیت مواد به کار رفته در آن، معایب UPVC چیست و این معایب چه مشکلاتی به بار می‌آورند.

معایب پنجره یو پی وی سی چیست؟

پنجره UPVC هم مانند تمام لوازم خانه و ساختمان از انواع پروفیل UPVCساخته می‌شود و اگر از جنس مرغوبی ساخته نشده باشد دارای معایب خاصی خواهد شد. از آنجا که برخی محدودیت‌ها در استفاده کردن از پنجره UPVC وجود دارد؛ باید پیش از انتخاب بدانید پنجره UPVC چیست. به علاوه اینکه پنجره UPVC برخلاف پنجره آلومینیومی و آهنی بعد از خراب شدن قابل فروش نیست و ضایعات آن ارزش چندانی ندارند. معایب پنجره یو پی وی سی غیر استاندارد تنها شامل طول عمر آن‌ها نمی‌شود. ما در اینجا قصد داریم تا به این معایب اشاره کنیم.

استحکام پنجره UPVC

اگر پنجره UPVC شما از مواد مرغوبی ساخته نشده باشد و در مرحله مونتاژ و در داخل آن از ورقه گالوانیزه با قطر استاندارد استفاده نشده باشد، از استحکام لازم در دراز مدت برخوردار نخواهد بود. در حالت استاندارد، سازندگان از گالوانیزه با ضخامت 1.5 میلی متر یا 1.25 استفاده می‌کنند. که در صورت نصب صحیح و مرغوب بودن جنس آن، چهار چوب در و پنجره بسیار محکم خواهد بود. اما اگر این ورقه گالوانیزه جنس خوبی نداشته باشد یا نازک باشد، پنجره UPVC به مرور زمان کج می‌شود و خمیدگی و شکم دادن ستون‌های افقی و افتادگی در بازشوها و یراق آلات اتفاق می‌افتد.

تغییر رنگ پروفیل تقلبی و نامرغوب

یکی از اصلی‌ترین مزایای پروفیل UPVC این است که به صورت ذاتی سفید است و نیازی به تعمیر و رنگ آمیزی سالانه ندارد. اما اگر اگر از پروفیل نامرغوب در ساخت آن استفاده شود این موضوع کاملا برعکس خواهد شد. پنجره UPVCای که پروفیل نامرغوب دارد به زودی و با گذر زمان هم دفورمه می‌شود و هم دچار تغییر رنگ، بخصوص رنگ زرد می‌شود.

عدم آب بندی عایق بودن

یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی پنجره UPVC این است که عایق است و سرما و گرما و آب را عبور نمی‌دهد. بجز شیشه و خود قاب پنجره، لاستیک های استاندارد آب بندی و لاستیک های استاندارد درزگیر بخش زیادی از این عایق بودن را تامین می‌کنند. در صورتی که جنس این لاستیک‌ها خوب نباشد و به درستی و سر جای خود فیکس نشده باشند، عملا بی‌فایده خواهند بود و تا ۱۵ درصد از ویژگی عایق بودن پنجره را کم می‌کنند.

توری پلیسه چیست؟ نحوی کاربرد آن در پنجره دوجداره
حتما بخوانید

عبور کردن صدا از شیشه دوجداره

اگر احساس کردید که نصب پنجره UPVC با شیشه دوجداره باعث کاهش آلودگی صوتی نشده و هنوز سر و صدا شما را اذیت می‌کند؛ مطمئن باشید که شیشه دوجداره شما اصلا مرغوب نیست و چه بسا خراب باشد. در این شرایط حتما باید با افراد متخصص و گارانتی پنجره UPVC مشورت کنید.

همچنین اگر دیدید که جداره‌های داخلی شیشه دوجداره بخار و عرق کرده است، نشانه آن است که یا چسب استاندارد آب بندی به خوبی در آن بکار نرفته است و یا گاز مخصوص رطوبت گیر و آرگون داخل آن وجود ندارد یا نامرغوب و خراب است.

یراق آلات بی کیفیت

شاید این مورد جوابی به سوال معایب UPVC چیست نباشد، اما از آنجایی که یراق آلات هم بخش مهمی از درب و پنجره هستند باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند. اگر از یراق آلات بی کیفیت استفاده شود، هم در عایق بودن پنجره تاثیر می‌گذارند و هم زود خراب می‌شوند. مثلا اگر از لولاهای استاندارد استفاده نشود، این لولاها صدا را از خود عبور می‌دهند و شیشه دوجداره را بی‌فایده می‌کنند. یا مثلا اگر پروفیل زهوار نامرغوب باشد، خاصیت شیشه دوجداره و عایق بودن آن از بین می‌رود.

محدودیت های استفاده از UPVC

بعد از دانستن معایب UPVC چیست نوبت به محدودیت‌های آن می‌رسد. از آنجایی خود پروفیل UPVC مقاومت چندانی ندارد و با گالوانیزه محکم می‌شود، نمی‌تواند ابعادی بزرگ‌تر از عرض ۴ متر و ارتفاع ۲.۵ متر را تحمل بکند. برای همین هم اگر بخواهند در ابعاد بزرگ پنجره بسازند یا باید از پنجره آلومینیومی استفاده کنند که مقاومتی بیش از ۱۰ برابر پروفیل UPVC دارد و یا از پنجره‌های متعدد UPVC به صورت چند تکه استفاده کنند و چندین پنجره را کنار هم قرار دهند. همچنین استفاده از پروفیل مولیون به عنوان قوی‌ترین حالت پروفیل پنجره UPVC هم امکان‌پذیر است.

همچنین در ساختمان‌های مرتفع هم این موضوع مشکل آفرین است. بخصوص اگر ساختمان از ۸-۹ طبقه فراتر برد، به علت فشار زیاد باد و جریانات هوایی ممکن است پنجره‌های UPVC آسیب ببینند. تنها راه استفاده از آن‌ها هم مانند مورد قبلی استفاده از چند پنجره و کوچک کردن ابعاد پنجره UPVC است.

همچنین اگر آفتاب شدیدی به پنجره می‌خورد و یا قرار است در مناطق کویری نصب شوند، باید حتما از نوع مرغوب پروفیل UPVC استفاده شود. در غیر این صورت پنجره تغییر رنگ خواهد داد.

2.5/5 - (2 امتیاز)

4 دیدگاه

  • شهرام گفت:

    پروفیل پنجره ای که دو سال پیش خریداری کردم تغییر رنگ داده و تقریبا زرد شده. دلیلش چی میتونه باشه؟

  • مسعود گفت:

    از کجا میشه مطمئن شد که پنجره و پروفیل مرغوب و اصل هستند؟

  • شرمین گفت:

    من واقعا فکر نمیکردم پنجره دوجداره انقدر تاثیر داشته باشه برای سر و صدا! به خاطر همین خیلی دست دست کردم ولی الان با اینکه ما تو یه محله خیلی شلوغ هستیم؛ سر و صدا خیلی خیلی کمتر میاد داخل خونه!

  • افخمی گفت:

    به عنوان کسی که ده ساله در صنعت ساخت و سازه عرض میکنم که اگه دیدید داخل پنجره دوجداره عرق میکنه، حتما و حتما به فکر تعمیرش باشید چون قطعا ایرادی داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط