متن خود را برای جستجو وارد کنید

با فرایند تولید پروفیل UPVC آشنا شوید.

تولید پنجره یو پی وی سی

کلمه پروفیل یکی از پرکاربردترین کلمه‌ها در صنایع مختلف است. پروفیل به معنی مقطع ثابت در طول زیاد است و به قطعات مختلفی که اینگونه تولید می‌شوند پروفیل می‌گویند. از معروف‌ترین پروفیل‌ها هم می‌توان به پروفیل آلومینیوم و تیرآهن و نبشی اشاره کرد. اما پروفیل UPVC چیست و چگونه پروفیل UPVC تولید می‌شود؟

فرایند تولید پروفیل

فرایند تولید پروفیل UPVC از پیچیدگی و دقت خاصی برخوردار است زیرا کاملا صنعتی و مکانیزه است. پروفیل‌ها به صورت کلی در دو نوع روش تولید مستقیم و تولید غیر مستقیم، تولید می‌شوند. در روش مستقیم ماده مورد نظر از بین غلطک‌هایی عبور داده می‌شود و در شرایط خاص شکل دهی می‌شود و سپس اجزاء آن به هم جوش داده می‌شوند. اما در روش غیر مستقیم ابتدا اجزاء جوشکاری شده و بعد از آن در نورد شکل دهی می‌شود. اما از آنجا که مواد اولیه UPVC با فولاد و آلومینیوم فرق می‌کند، نحوه و فرایند تولید پروفیل UPVC هم با آن‌ها متفاوت است. حالا سوال این است که بهترین و محبوب‌ترین روش تولید پنجره UPVC چیست؟

نحوه تولید پروفیل Upvc

اولین قدم، تهیه و آماده سازی مواد اولیه و ترکیب اصلی پروفیل UPVC است. این ماده اصلی یک پلیمر شیمیایی است که در کارخانه‌ها تولید می‌شود. بعد از تهیه مواد خام اولیه ، نوبت به میکس کردن آن‌ها می‌رسد. این کار توسط دستگاه میکسر مخصوصی که با برنامه ریزی خاص و ویژه‌ای مواد را مخلوط می‌کند، انجام می‌شود. دمای میکسر بسیار مهم است و باید حتما روی عدد مورد نظر تنظیم شود. بعد از میکس شدن، ماده مخلوط شده توسط لوله‌هایی به مخزن نگهدارنده منتقل می‌‌شود و به علت اینکه ممکن است این ماده در هنگام میکس ،دارای الکتریسیته ساکن شده باشد، حتما باید چندین ساعت درون مخزن باقی بماند. البته این کار به هم دما شدن ماده با محیط هم کمک می‌کند.

سپس مواد میکس شده به داخل یک لوله که یک چرخ دنده حلزونی در آن است منتقل می‌شوند و به وسیله چرخ دنده به جلو حرکت می‌کنند. این کار برای این است که مواد خام کاملا همگن و یک دست شده باشند. همچنین در انتهای این لوله قالب‌های مشخص و مخصوص پروفیل UPVC وجود دارند _که به آن دستگاه اکسترودر می‌گویند_ و چرخ دنده حلزونی ماده اولیه را با فشار به سمت آن هدایت می‌کند. این عمل در دمایی در حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد انجام می‌شود و به آن اکستروژن می‌گویند.

چرا از پنجره UPVC استفاده کنیم؟
حتما بخوانید

حالا مرحله بعد آغاز می‌شود. زمانی که پروفیل UPVC از قالب خارج می‌شود بسیار داغ است و امکان تغییر حالت در آن وجود دارد پس باید وارد مرحله کالیبراسیون بشود. بنابر این به سرعت و توسط دستگاه خنک کننده خشک می‌شود تا مقاومت اصلی خود را بازیابی کند. سپس پروفیل وارد حمام آب خنک می‌شود که به آن کالیبراتور تر می‌گویند. در انتهای این مرحله از فرایند تولید پروفیل UPVC ، پروفیل‌ها شکل نهایی خود را می‌گیرند و ثابت می‌شوند.

بعد از این کار پروفیل‌ها با دمنده‌های مخصوصی خشک می‌شوند و در انتها هم نام برند سازنده پروفیل UPVC بر روی آن حک می‌شود و در ابعاد مورد نظر برش داده شده و برای بسته بندی به قسمت دیگری از کارخانه ارسال می‌شوند.

استانداردهاي پروفیل UPVC

پروفیل UPVC هم مانند تمام تولیدات صنعتی مختلف از استانداردهای مشخصی پیروی می‌کند. بخصوص در فرایند تولید پروفیل UPVC این استانداردها حتما باید رعایت شوند چرا که عدم رعایت آن‌ها برابر است با عدم مرغوبیت جنس تولید شده. دو نوع استاندارد عمومی در زمینه تولید پروفیل داریم، یکی استاندارد انگلیسی با نام مخفف BS EN 12608 و دیگری استاندارد آلمانی با نام مخفف RAL GZ 716-1. به صورت کلی استاندارد RAL سختگیرانه‌تر از استاندارد BS است. در استاندارد ملی ایران از استاندارد BS استفاده می‌شود. اگر دقت کنید هنگام خرید پروفیل در و پنجره، می‌توانید نوع استاندارد حک شده بر روی آن را ببینید.

این دو استاندارد از جوانب مختلفی پروفیل‌ها و فرایند تولید پروفیل UPVC را مورد بررسی قرار می‌دهند. یکی از اصلی‌ترین موارد مورد بررسی ضخامت بدنه اصلی پروفیل و ضخامت دیواره‌های رابط بین دو دیواره اصلی است. هر دوی این استانداردها ضخامت دیواره اصلی را بالای ۲.۸ میلیمتر تشخیص می‌دهند. مثلا برای پروفیل بازشو در اعداد این استانداردها با یکدیگر متفاوت است. همچنین بر اساس این استانداردها، پروفیل‌های مختلف ، دسته بندی از نوع A و انواع پایین‌تر آن را دریافت می‌کنند. بجز ابعاد و اندازه پروفیل؛ وزن پروفیل، ظاهر و رنگ آن، شرایط ارسال، آزمون‌های مخصوص شرایط آب و هوایی مختلف، کیفیت مواد اولیه، آزمون‌های حرارتی پروفیل و مقاومت پروفیل در برابر ضربه سنجیده می‌شوند و در نهایت پروفیل‌ها در سه کلاس یک و دو و سه توسط استاندارد ملی ایران دسته بندی می‌شوند.

امتیاز

5 دیدگاه

  • مسعود گفت:

    همه مدل‌های پروفیل با همین روش تولید میشن یا اینکه از روش های مختلفی برای برندهای مختلف استفاده میشه؟

  • زریباف گفت:

    آزمون ضربه چارپی، خمش فشاری و دستگاه اولتراسونیک مهمترین تست هایی هستند که روی پروفیل‌های یو پی وی سی انجام میشن. حتما موقع خرید دقت کنید که این تست ها رو داشته باشه.

  • فرزام گفت:

    در دوره کارآموزی توی کارخونه شاهد مرحله میکس شدن ماده خام بودم و واقعا این مرحله خیلی سخت و حساسه و تاثیر خیلی یادی روی شکل ظاهری و کیفیت پروفیل داره..

  • مسعود گفت:

    از کجا میشه فهمید که پروفیل تحت کدوم آزمایش ها بوده؟

  • لیندا گفت:

    سخت ترین استاندارد رو بین همه استانداردها برای پروفیل، کشور آلمان داره که بهش RAL GZ 716-1 میگن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط