متن خود را برای جستجو وارد کنید

تفاوت پی وی سی (pvc) و یو پی وی سی (upvc)

تفاوت پی وی سی (PVC) و یو پی وی سی (UPVC)

در سال‌های اخیر صنعت ساخت و ساز دچار تحول شده است و سازندگان آپارتمان‌ها دیگر از درب و پنچره‌های فلزی و آلومینیومی قدیمی که پس از چندسال دچار خوردگی و زنگ زدن می‌شدند و نیاز به تعویض داشتند استفاده نمی‌کنند. امروزه به جای آن از محصولات باکیفیت‌تری به نام پی وی سی و یو پی وی سی استفاده می‌کنند.

استفاده از PVC و UPVC در ساخت پروفیل درب و پنچره اولین بار از دهه پنجاه در ایران شروع شد. البته این دو ماده تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در این مطلب مهم‌ترین تفاوت‌های یو پی وی سی و پی وی سی را به شما معرفی می‌کنیم.

مقایسه بین پروفیل های پی وی سی و یو پی وی سی

تفاوت پی وی سی (PVC) و یو پی وی سی (UPVC) شاید وقتی اسم این دو را می‌شنوید آنچنان به چشم نیاید و حتی فکر کنید که این دو ماده یکی هستند. امّا pvc که نام اختصاری “poly vinyl choloride” و upvc که نام اختصاری unplasticized polyvinyl” chloride” است، دو ماده با خواص متفاوتند. هر دو ماده در صنعت ساختمان‌سازی و ساخت پروفیل درب و پنجره دوجداره کاربرد دارند ولی یو پی وی سی نسل جدیدتری از پی وی سی است که از افزودن برخی مواد به پی وی سی تولید می‌شود.

تفاوت پی وی سی و یو پی و ی سی  و مزایا پروفیل در و پنجره یو پی وی سی در مقابل پروفیل پی وی سی بسیار زیاد است و از جمله می‌توان به مقاومت بالا در برابر آب و آتش، بسیار کم بودن مقدار پوسیدگی و زنگ‌زدگی، قابل بازیافت بودن، عدم تغییر رنگ در برابر اشعه فرابنفش و نور خورشید، نظافت آسان، عایق حرارتی، عمر طولانی، عایق نسبی صوتی، وزن سبک و جذابیت ظاهری بالا و قیمت مناسب نسبت به پی وی سی اشاره کرد.

یک نکته مهم این است که پروفیل یو پی وی سی در برابر تغییرات دما در بازه زیادی مقاوم هستند و این برای پروفیل‌های در و پنجره بسیار اهمیت دارد. البته قیمت خرید پروفیل یو پی وی سی گرانتر است که با توجه به مزیت‌های آن طبیعی است.

تفاوت پی وی سی و یو پی وی سی در فرمولاسیون

پی وی سی یک پلیمر پلاستیکی پرکاربرد در سراسر دنیا از پلیمریزاسیون منومر وینیل کلراید تشکیل شده و شامل 43% وینیل و 57% کلر است. دمای پلیمریزاسون pvc بین 45 تا 75 درجه سانتی‌گراد و به صورت جامد پودر یا گرانول سفید موجود است. پی وی سی به دو دسته پی وی سی نرم و پی وی سخت تقسیم‌بندی می‌شود.

پی وی سی سخت یا همان یو پی وی سی (Unplasticized PVC) که با نام pvc-U نیز شناخته می‌شود؛ از مشتقات نفت، گاز، سنگ نمک حاوی کلسیم و روی است. عمده ترکیب شیمیایی یو‌پی‌وی‌سی حاوی کلر، کربن و هیدروژن است. در فرمولاسیون upvc از نرم‌کننده و سرب استفاده نشده است. یو پی وی سی طی مراحل و فرآیندهای مختلف شیمیایی به پودری سفید رنگ تبدیل می‌شود.

نکاتی که در بازسازی خانه باید به آنها توجه کرد
حتما بخوانید

تفاوت پی وی سی و یو پی وی سی در کاربرد

پی وی سی علاوه‌بر کاربرد در ساخت و ساز و محصولات ساختمانی مانند لوله‌ها، درب و پنجره استفاده می‌شود. همچنین در حمل و نقل، سیستم‌های آبیاری، کارت‌های نوار مغناطیسی، صفحات گرامافون، بسته بندی و به‌عنوان جایگزینی عالی برای لوله‌های آلومینیومی و مسی قابل استفاده است. 

یو پی وی سی، پلاستیک سفت و با صرفه اقتصادی و با مقاومت بالا در برابر ضربه به‌دلیل وجود شبکه‌های توخالی برای عبور قطعات گالوانیزه، آب و هوا، مواد شیمیایی و محیط‌های خورنده است و اغلب برای تولید محصولاتی که در فضای باز قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد و حساس به تجزیه بیولوژیکی نیست. از یو پی وی سی در تولید انواع پروفیل‌های ساختمانی (درب و پنجره)، لوله‌های انتقال فاضلاب و حتی لوله ‌انتقال آب آشامیدنی استفاده می‌شود.

تفاوت UPVC و PVC در قیمت

همان‌طور که توضیح دادیم، پروفیل‌های یو پی وی سی از عملکرد و مقاومت بهتری برخوردارند. بنابراین با توجه به ویژگی‌هایی که از UPVC گفتیم، مانند مقاومت بالا و انعطاف‌پذیری بیش‌تر قیمت آن نیز کمی از PVC بالاتر است.

جمع بندی؛ پی وی سی و یو پی وی سی چه تفاوتی دارند؟

پی وی سی یا پلی وینیل کلراید معمولی، از لحاظ فیزیکی مقاوم اما سبک وزن و دارای انعطاف‌پذیری، برش پذیری بالا، توانایی تحمل فشار، سطح صاف و صیقلی، مقاومت در برابر آتش و خاصیت پلاستیکی از ویژگی‌های آن است و حتی به آن پلاستیک با ضحامت‌های مختلف می‌گویند. از سوی دیگر، upvc یا پلی کلراید غیر پلاستیکی، کیفیت بیشتر از پی وی سی، انعطاف پذیرتر از پی وی سی، دارای اکسید تیتان و مقاوم در برابر تغییرات شرایط جوی و باران‌های شدید، حفظ شکل در دمای معمولی، سازگار با محیط زیست، مقاومت در برابر آلودگی هوا از ویژگی های بارز آن است. جهت اطمینان از خرید پروفیل در و پنجره مرغوب و با کیفیت می‌توانید از پروفیل در و پنجره آبایان استفاده کنید.

کلام آخر

پنجره‌ها به عنوان قسمتی از نمای ساختمان نقش مهمی در جذابیت نما دارند بنابراین انتخاب پروفیل باکیفیت درب و پنچره دوجداره بسیار اهمیت دارد. درباره تفاوت پی وی سی و یو پی وی سی در فرمولاسیون، کاربرد و مزایا پروفیل درب و پنجره یو پی وی سی نسبت به پی وی سی توضیحاتی داده شد برای اطلاع بیشتر از اینکه upvc چیست و بهترین پروفیل پنجره یو پی وی سی کدام است و… به بلاگ آبایان مراجعه کنید و در نهایت تصمیم با شماست تا بهترین انتخاب را داشته باشید. به طور کلی اگر بودجه مناسبی در دسترس دارید و در خرید نوع پروفیل در و پنجره شک دارید، بهتر است خرید پروفیل درب و پنچره upvc را انتخاب کنید. شما می‌توانید با خرید پروفیل درب و پنجره یو پی وی سی آبایان، نیازهای خود را با بهترین کیفیت، رفع کنید.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط