متن خود را برای جستجو وارد کنید

دلایل بسته نشدن پنجره یو پی وی سی

رگلاژ پنجره دوجداره

با وجود اینکه پنجره‌های دوجداره استحکام و مقاومت بالایی دارند اما گاهی ممکن است، در اثر عوامل مختلفی دچار مشکل شده و به درستی باز و بسته نشوند. در این مقاله می‌خواهیم مهم‌ترین دلایل بسته نشدن پنجره یو پی وی سی را بررسی کرده و راهکارهایی را برای حل آن ارائه دهیم. در صورتی که در خانه یا محل کار خود با چنین مشکلی مواجه شده‌اید، این مقاله به‌عنوان یک راهنمای عملی می‌تواند برای شما کاربردی باشد.

علت بسته نشدن پنجره UPVC چیست؟

دلایل بسته نشدن پنجره‌ها می‌تواند به بخش‌های مختلفی از پنجره مربوط باشد که الزاما همه آن‌ها سخت و پیچیده نیستند. ضمن اینکه با شناسایی آن‌ها می‌توانید از ایجاد آسیب‌های بیشتر و مستهلک شدن پنجره‌ها جلوگیری کنید.

گاهی بسته نشدن پنجره به دلایلی مثل عدم استفاده از پروفیل‌های مناسب و استاندارد و همچنین رگلاژ نشدن در طول زمان است. اما گاهی دلایل دیگری باعث بسته نشدن پنجره یو پی وی سی می‌شود که در ادامه هر یک را معرفی خواهیم کرد.

استفاده از لولاهای نامرغوب

یکی از مشکلاتی که پس از مدت کوتاهی باعث بروز مشکل در پنجره‌های UPVC می‌شود، استفاده از متریال نامرغوب است. لولای پنجره که وزن آن را هنگام باز شدن به‌عهده دارند، یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی است که حتما باید کیفیت بالایی داشته باشند تا برای مدت طولانی بدون هیچ مشکلی پنجره باز و بسته شود.

این مساله در پنجره‌هایی که ابعاد بزرگتری دارند، اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند، چرا که باید وزن بیشتری را تحمل کنند. در غیر این صورت قسمت لنگه بازشو در مرور زمان افت پیدا کرده و لولا کم‌کم از محل خود خارج می‌شود.

برای حل این مشکل می‌توان از لولاهای قابل تنظیم که توانایی تحمل وزن بالاتر و همچنین امکان رگلاژ دارند، استفاده کرد.

کیفیت کم گالوانیزه داخل پروفیل

پروفیل‌های به کار رفته در پنجره‌ها نیز باید استاندارد باشد. در غیر این صورت پس از مدتی باعث می‌شوند که پنجره‌ها به راحتی باز و بسته نشود. پروفیل‌های مناسب برای پنجره‌های UPVC پروفیل‌هایی هستند که در داخل آن‌ها گالوانیزه باشد. با این توصیف که در داخل پروفیلی‌های یو پی وی سی، گالوانیزه‌هایی u شکل قرار می‌گیرد که مقاومت پنجره را تا حد زیادی افزایش داده و هنگامی که پیچ در داخل پروفیل قرار می‌گیرد، به‌طور کامل در آن سفت می شوند. اما در صورتی از پروفیل گالوانیزه نامرغوب استفاده شده باشد، پس از مدتی و به دلیل باز و بسته کردن پنجره‌ها، پیچ‌های آن شل شده و لنگه بازشوی آن افت می‌کند. پروفیل آبایان با تولید پروفیل‌هایی همگام با استانداردهای جهانی، برای مشاوره و خرید پروفیل درب و پنجره باکیفیت شما را همراهی می‌کند.

ایراد در رگلاژ پنجره دوجداره

aid9753783-v4-1200px-Adjust-a-UPVC-Window-Step-9

درب و پنجره‌ها پس از مدتی استفاده، نیاز به رگلاژ پیدا می‌کنند. البته گاهی نیز اگر لنگه بازشو پنجره به مدت طولانی باز بماند، چنین مشکلی به وجود می‌آید. در این وضعیت پنجره راحت بسته نشده و اصلاحا گیر می‌کند.

پروفیل تقویتی گالوانیزه UPVC و کاربردهای آن
حتما بخوانید

برای رفع این مشکل اگر لولای روی پنجره، قابلیت رگلاژ شدن را داشته باشد، کار شما چندان سخت نخواهد بود. فقط کافی است که کاور پایین لولا را بردارید سپس به‌وسیله آچار آلن، لنگه بازشو را به سمت بالا، چپ و راست تنظیم کنید. اما اگر لولای به کار رفته در پنجره قابلیت رگلاژ شدن نداشته باشد باید از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

ایجاد انقباض و انبساط در پروفیل

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث بروز مشکل در باز و بسته شدن پنجره‌ها می‌شود، تغییر دما و انبساط یا انقباض پروفیل‌ها است. با این تعریف که متریال UPVC ضریب انبساط بالایی دارد و با تغییر شرایط دمایی به‌سادگی منبسط یا منقبض می‌شود. در نتیجه فرآیند باز و بسته شدن پنجره را با مشکل مواجه می‌کند. به این صورت که اگر متریال جای کافی برای انقباض و انبساط نداشته باشد، تحت فشار قرار می‌گیرد و در نتیجه با لولاهای لنگه بازشو از حالت رگلاژ خارج شده و پنجره به خوبی بسته نمی‌شود. برای حل چنین مشکلی در اطراف پروفیل، یک بادخور ۴ میلی‌متری به‌کار می‌رود تا در صورت انبساط یا انقباض فضای کافی برای باز و بسته شدن وجود داشته باشد.

گیر کردن بازشو به قطعات زاماک

قطعات زاماک در پنجره، قطعاتی هستند که پلیت‌های قارچی شکل اسپانیولت در آن‌ها قرار می‌گیرند و از ورود گرد و غبار به داخل فضا جلوگیری می‌کنند. این قطعات تاثیر زیادی در عایق شدن پنجره‌ها دارند. گاهی در هنگام بستن پنجره‌ها، لنگه بازشو پنجره به قطعات زاماک گیر می‌کند. در این وضعیت یعنی لولای پنجره از رگلاژ خارج شده است و باید رگلاژ انجام شود.

جدا شدن بالای بازشو از لولای پنجره

از موارد دیگری که باعث ایجاد مشکل در باز و بسته شدن پنجره‌ها می‌شود، جدا شدن قسمت بالایی لنگه بازشو پنجره از لولای آن است. این مشکل بیشتر در مورد پنجره‌های دو حالته اتفاق می‌افتد. لولا در این پنجره‌ها، از قسمت بالایی جدا می‌شود و بازشوی آن نیز به صورت قیچی دو حالته، متصل است. برای حل این مشکل ابتدا پنجره را رگلاژ کنید. اما در صورتی که با رگلاژ مشکل برطرف نشود، ساخت پنجره به‌روش استاندارد انجام نشده و در نتیجه احتمالا مجبور به تعویض پنجره‌های خواهید شد.

سایر دلایل بسته نشدن پنجره یو پی وی سی

علاوه ‌بر تمامی موارد فوق برخی از مشکلات دیگر باعث ایراد در بسته شدن پنجره‌های UPVC می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • باز و بسته کردن پنجره به روش نادرست، آویزان شدن یا انداختن وزن زیاد هنگام باز کردن دستگیره
  • خم شدن یا شکستن لولا یا پیچ‌های به کار رفته در پروفیل‌ها
  • عدم استفاده از فریم آهنی در هنگام نصب پنجره
  • رگلاژ نشدن دوره‌ای پنجره‌ها

کلام آخر

برخی از مشکلات باعث ایراد در باز و بسته کردن پنجره‌های UPVC می‌شود که اگر آن‌ها را رفع نکنید، پس از مدت کوتاهی به‌طور کامل مستهلک و غیر قابل استفاده می‌شوند.

بخش زیادی از این مشکلات به عدم استفاده از پروفیل‌های باکیفیت مربوط می‌شود. پس برای جلوگیری از چنین مشکلاتی بهتر از در ساخت پنجره‌های یو پی وی سی از پروفیل استاندارد استفاده کنید.

پروفیل آبایان با تولید انواع پروفیل‌های درب و پنجره، مشاوره‌های لازم برای خرید پنجره upvc را در اختیار شما قرار می‌دهد.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط