متن خود را برای جستجو وارد کنید

طراحی نمای آپارتمان و انواع سبک های آن

طراحی-نما-ساختمان

به طور کلی طراحی نمای آپارتمان دانش و هنری است که دائماً به روز می ‌شود. انواع نمای ساختمان و مصالحی که در هر یک به کار می ‌رود؛ بستگی به سبکی دارد که هر فرد انتخاب می‌کند. نمای ساختمان هویت یک ساختمان را تعیین می‌کند و مهم ترین بخش زیبایی ظاهری ساختمان است. چرا که تأثیر اولیه زیادی روی بینندگان می‌گذارد.

اگر قصد آشنایی ساختمان داشته باشید، بهتر است با طراحی نمای آپارتمان آشنا شوید. با ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا انواع نمای ساختمان را به شما معرفی کنیم.

انواع نمای ساختمانی

در طراحی نمای آپارتمان؛ سبک ‌های ساختمانی، متریال‌ مورد استفاده و کاربرد‌ هرکدام بسیار مهم است. هنر یک طراح نما در به کارگیری و تلفیق مناسب انواع مصالح، جهت ایجاد فرم ‌های مختلف است. همچنین برای طراحی نمای ساختمان باید به اقلیم، بافت شهری، موقعیت جغرافیایی و بودجه‌ کارفرما توجه کرد. امروزه انواع نمای ساختمانی برحسب سلیقه افراد و وضعیت خانه مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه چند مورد از آن ها را به شما معرفی می کنیم.

نمای رومی

نمای رومی یا نمای کلاسیک این روزها بسیار در ایران پر طرفدار شده است. این نوع طراحی نمای آپارتمان بر مبنای اصل تقارن صورت می‌گیرد. نمای رومی به ساختمان شما جلوه ای اصیل می ‌بخشد.

نمای ساختمان ویلایی کوچک

نمای ساختمان ویلایی به طور کلی پوسته ‌ای است برای ویلا که وظیفه‌‌ هدر نرفتن انرژی و جلوگیری از آلودگی صوتی را برعهده دارد. اگر ویلای شما کوچک است، استفاده از مصالحی که به خوبی از اتلاف انرژی جلوگیری کند، مانند پروفیل پنل، می‌تواند در آینده هزینه ‌های شما را تا حد زیادی کم کند.

نمای ساختمان سنگ

یکی از نماهای لوکس ساختمان نمای سنگی است که شاید کمی گران باشد. اما در عوض این نوع طراحی نمای آپارتمان زیبا و مقاوم است. در طراحی نمای سنگ می‌توان از سنگ مرمر،‌ گرانیت، تراورتن و یا سایر سنگ‌‌ها استفاده کرد. یکی از مزایای استفاده از سنگ در طراحی نما مقاومت بالای آن در برابر تغییرات جوی است. علاوه بر این سنگ‌ ها عمر طولانی دارند و در گذر زمان ظاهر خود را حفظ می‌کنند. توجه داشته باشید که اگر در طراحی نمای آپارتمان از سنگ ‌های با کیفیت استفاده نکنید ممکن است به سرعت در برابر سرما و گرما ترک بخورد.

نمای ساختمان دو طبقه

امروزه برای طراحی نمای ساختمان دو طبقه اغلب از ترکیب کردن دو یا چند متریال ساختمانی و چند رنگ استفاده می ‌شود. به طور مثال ترکیب کردن چوب و شیشه در نما یا طراحی نما با سنگ و نورپردازی طرفداران زیادی دارد. توجه داشته باشید که طراحی نمای بیرونی ساختمان باید با سبک معماری داخلی آن هم خوانی و مطابقت داشته باشد.

نمای ساختمان مدرن

طراحی نمای آپارتمان در فضای شهری و به صورت مدرن قواعد و قوانین خاص خود را دارد که می‌بایست در نظام بصری رعایت شود. استفاده از ریتم و خطوط عمودی، افقی و زاویه دار در نمای ساختمان مدرن رایج است. همچنین استفاده از مصالح نوین مانند پروفیل سش پنجره در کنار طراحی بصری نما می ‌تواند کار آمد واقع شود.

چرا نوار آب‌بندی استاندارد در پروفیل یوپی‌وی‌سی اهمیت دارد؟
حتما بخوانید

نمای ساختمان ویلایی

اصولاً بهترین طراحی نمای آپارتمان با سبک مدرن یا کلاسیک صورت می‌ گیرد. این سبک از طرح‌ ها با اکثر سلیقه ‌ها سازگاری دارند. البته لازم به ذکر است که همیشه باید به بافت فضای شهر خود توجه کنید تا در انتخاب طرح مناسب مطابق با وضعیت جغرافیایی محلی که در آن قصد ساخت و ساز دارید، عمل کنید.

نماي ساختمان يك طبقه

بیشتر طرح‌ های نمای ساختمان یک طبقه به شکل نمای خانه شیروانی هستند. سبک نما رومی در ساختمان یک طبقه خیلی رایج نیست. چرا که بیننده را به یاد ساختمان‌های شهری می‌ اندازند. مهندسان معماری امروزه با استفاده از سبک‌ های مینیمال و مصالحی مانند شیشه، ساختمان‌ یک طبقه را بسیار شیک، مدرن و لوکس طراحی می‌کنند.

نمای ویلا

نمای ویلا تأثیر قابل توجهی در افزایش ارزش مادی و همچنین زیبایی ظاهری آن دارد. از آن جا که نمای ساختمان همواره در معرض آب، باد، خاک و تغییرات آب و هوایی قرار دارد، ضروری است که با مصالح با کیفیت از جمله پروفیل درب و پنجره دوجداره UPVC  ساخته شود تا زود از بین نرود و زیبایی و کیفیت خود را با گذر زمان حفظ کند.

سنگ کاری ستون

سنگ کاری ساختمان و طراحی نمای آپارتمان با انواع سنگ، ظاهری کلاسیک به بنا می ‌دهند و مقاومت خوبی هم دارد. به همین خاطر بیشتر افراد سعی دارند حداقل جلوی ساختمان خود را سنگ کاری کنند. در این میان برخی پا را فراتر می‌گذارند و این متریال شیک را در محیط داخلی زندگی خود نیز ترکیب می‌کنند. مثلاً دیوار و ستون‌های خانه را به روش‌های رومی و مدرن سنگ کاری می‌کنند.

اگر قصد دارید درباره طراحی داخلی ساختمان اطلاعات بیش‌تری به دست آورید می‌توانید به بلاگ آبایان مراجعه کنید. همچنین یکی از مواردی که در نمای خانه تاثیر بسیار زیادی دارد پنجره است. با استفاده از پنجره‌های دوجداره می‌توانید طراحی زیبایی برای ساختمان خود در نظر بگیرید. با مراجعه به صفحه پروفیل فریم بازسازی می‌توانید اطلاعات بیش‌تری در این باره به دست آورید.

هزینه طراحی نمای ساختمان

مسائل بسیاری روی قیمت طراحی نمای آپارتمان تأثیرگذار است. هزینه‌ ها با توجه به نوع مصالح مورد استفاده متغیر است به طور مثال قیمت پروفیل درب و پنجره با سایر جنس‌ ها متفاوت است. در کنار کیفیت و مقدار مصالح، متراژ بنا و سبک آن هم در تعیین قیمت تعیین کننده است.

جمع بندی

کیفیت و ویژگی ‌های فنی در طراحی نمای آپارتمان بسیار حائز اهمیت است. به طور مثال اگر در یک منطقه گرمسیر ویلا یا ساختمان می‌سازید باید از مصالحی استفاده کنید که مناسب این آب و هوا باشد. به همین دلیل نمی‌ توانید دقیقاً از همین مصالح در یک منطقه سرد و مرطوب استفاده کنید. در کنار توجه به زیبایی بصری نما، می ‌بایست از مصالحی استفاده کنید که ضریب انتقال حرارتی آن ‌ها کم باشد.

سوالات متداول

چگونه نمای مناسب برای ساختمان را انتخاب کنیم؟

برای طراحی نمای آپارتمان و انتخاب یک مورد از بین انواع نمای ساختمان بهتر است به نوع ساختمان و منطقه دقت کنید. مثلا نمای ویلایی برای خانه‌هایی که در مناطق شمالی هستند بهتر است.

در طراحی و اجرای نمای ساختمان به چه مواردی باید دقت کرد؟

برای اجرای نمای زیبایی آپارتمان به مواردی مانند مصالح، ابعاد ساختمان، نورپردازی و… باید دقت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط