متن خود را برای جستجو وارد کنید

آیا پروفیل UPVC زرد می‌شود؟

آیا پروفیل UPVC زرد می‌شود

پروفیل از نظر لغوی به معنای مقطع ثابت و طول زیاد است. پروفیل UPVC به دلیل قیمت ارزان و مزایای بسیاری که دارد برای تهیه درب و پنجره بسیار کاربرد دارد. عایق صدا، طول عمر بالا و ماندگاری بسیار، مقاومت در برابر شرایط آب‌وهوایی وسهولت در نگه داریی و تعمیر، از مزایای استفاده از پروفیل UPVC به ویژه در ساخت در‌و پنجره‌ها است. بااین‌حال یکی از مشکلات رایجی که معمولا درباره این متریال شنیده می‌شود، زرد شدن رنگ پروفیل UPVC است. برای آشنایی بیشتر با بهترین پنجره دو جداره یو پی وی سی  و بررسی علت زرد شدن رنگ پروفیل UPVC با ما همراه باشید.

چرا پروفیل UPVC زرد می‌شود؟

طراحی پروفیل و استفاده از فرمولاسیون ترکیب مواد اولیه تولید پروفیل UPVC با در نظر گرفتن شرایط آب‌وهوایی و بازار فروش پروفیل، اولین نکته‌ای است که در طراحی و تولید آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. برای مثال پروفیلی که در کشور روسیه خصوصا روسیه سفید و کشورهای اسکاندیناوی مانند سوئد، نروژ، فنلاند و بلاروس استفاده می‌شود، با توجه به شرایط جوی و سرمای منفی ۴۰ درجه و زاویه تابش ملایم خورشید در آن مناطق طراحی شده و طبیعتا با پروفیلی که برای خاورمیانه و خلیج فارس مانند کشورهای ایران، عراق، عربستان و مناطق استوایی طراحی می‌شود از نظر طراحی قالب، ضخامت پروفیل‌ها و تعداد حفره‌های آن متفاوت است  . به همین دلیل با توجه به شرایط جوی، باید به ترکیب فرمولاسیون و تغییرات آن دقت کرد.

در فرایند تولید پروفیل UPVC بیش از ۱۷ ترکیب از مواد استفاده می‌شود که در کل به پنج خانواده اصلی تفکیک می‌شوند که عبارتند از:

  • پودر PVC
  • ایمپکت مودفایر
  • استبیلایزر
  • تیتان Tio2
  • کربنات لکسیم

کراینر مجموعه مواد، بر اساس فرمولاسیون منطقه مورد مصرف پروفیل UPVC تنظیم می‌شود. میزان تابش نور خورشید، زاویه تابش آن و درجه حرارت منطقه باید در فرمولاسیون مورد نظر اعمال شود. در فرایند میکسر گرم (۱۳۰ درجه) و سرد (بادهای ۱۰ درجه) استفاده می‌شود. مهم‌ترین موادی که باید در تهیه آن برای جلوگیری از تغییر رنگ دقت شود، استفاده از تیتان Tio2 مخصوص با افزودنی‌های لازم و میزان مناسب در ترکیب فرمولاسیون و استفاده از استبیلایزر با کیفیت می باشد که میزان UV آن در هر دو مواد بسیار مهم است.

شیشه دکوراتیو چیست؟
حتما بخوانید

عدم استفاده از تیتان Tio2 استاندارد یا میزان کم در ترکیب، استفاده نکردن از پرکن کربنات کلسیم و استفاده بیش از پنج تا حداکثر ۱۰ درصد پروفیل ضایعاتی تولیدات خود شرکت سازنده در فرایند تولید می‌توانند دلایل تغییر رنگ تمامی پروفیل‌های UPVC و عدم براقی و شفاف بودن سطح پروفیل باشند.

چگونه از زرد شدن پروفیل UPVC جلوگیری کنیم؟

آیا پروفیل UPVC زرد می‌شود

برای جلوگیری از زرد شدن پروفیل UPVC یا کند کردن روند آن می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:

1- هرگز از سمباده برای تمیز کردن پروفیل UPVC استفاده نکنید؛ چرا که لایه‌های زیرین UPVC به اندازه‌ سطح آن، ضد آب نیستند و با این کار آسیب جبران ناپذیری به پروفیل UPVC وارد می‌کنید.

2- از سفید کننده استفاده نکنید، ‌چرا که این ماده با UPVC واکنش شیمیایی داده و آن را به رنگی زردی با تناژ قهوه‌ای بیشتر تبدیل می‌کند.

3- استفاده از دستمال مرطوب می‌تواند برای تمیز کردن مناسب باشد؛ همچنین می‌توانید از بعضی پاک‌کننده‌های مخصوص UPVC که توسط سازندگان این پروفیل معرفی می‌شود برای تمیز کردن پنجره بهره بگیرید.

4- بهتر است UPVC را از برندهای معتبر و قابل اعتماد و دارای استاندارد A مثل آبایان پروفیل تهیه کنید، تا از مواد اولیه‌ای که در ساخت و تولید آن استفاده می‌شود مطمئن باشید.

کلام آخر

پروفیل UPVC مزایای بسیاری دارد و به همین دلیل در ساخت درب‌ها و پنجره‌ها کاربرد بسیاری داشته و محبوبیت بالایی دارد. اما یکی از مهم‌ترین معایب این ماده، زرد شدن رنگ پروفیل UPVC است که با رعایت بعضی نکات می‌توان از آن جلوگیری کرد.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط