متن خود را برای جستجو وارد کنید

تفاوت شیشه دو جداره و سه جداره در پنجره‌های ساختمان چیست؟

Double-vs-Triple-Pane-Windows

تا به حال به فکر تعویض پنجره‌های خانه خود افتاده‌اید؟ به نظرتان افراد هر چندسال یک‌بار به این فکر می‌افتند؟ واقعیت این است که تعویض پنجره ساختمان کاری نیست که در فواصل زمانی کوتاه انجام شود. یک پنجره استاندارد دست‌کم حدود 30 سال عمر می‌کند. در نتیجه، باید در خرید درب و پنجره UPVC خانه نهایت دقت را به کار برد و از محصولات باکیفیت استفاده کرد تا زحمت تعویض آن‌ها را متحمل نشد.

یکی از سوالاتی که افراد هنگام خرید پنجره برای خانه‌های خود دارند این است که پنجره دو جداره بخرند یا سه جداره؟ ویژگی پنجره‌های دو جداره و سه جداره چیست؟ تفاوت آن‌ها با هم چیست؟ و سوالاتی از این دست. در این مقاله سعی داریم به این سوالات پاسخ دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

تفاوت شیشه دوجداره و سه جداره چیست؟

شیشه دو جداره همان‌طور که از اسمش مشخص است شیشه‌ای است از ترکیب دو شیشه مختلف که به صورت بافاصله از هم قرار گرفته‌اند و فضای بین آن‌ها گاز خلاء است. در شیشه‌های سه جداره اما با اضافه شدن یک شیشه اضافه این فضای خلا به دو قسمت تبدیل شده است. هر کدام از این دو نوع شیشه کارکردهای خاص خود را دارند و بسته به این که دقیقا به چه منظور و در کدام نقطه قرار می‌گیرند، انتخاب می‌شوند. اساسا شما پیش از خرید، نیاز به یک راهنمای خرید و یک راهنمای نگهداری درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی دارید.

این شیشه‌ها برای تبدیل شدن به پنجره‌ باید در یک قاب قرار بگیرند. جنس این قاب‌ها از پروفیل است. پروفیل نوعی پلاستیک فشرده محسوب می‌شود. همان‌طور که می‌دانید پلاستیک زمانی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، دچار تغییر رنگ می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل شرکت‌های پروفیل‌ به پروفیل‌ها مواد ضد UV (اشعه فرابنفش نور خورشید) اضافه می‌کنند.

از طرفی، پروفیل‌ها ممکن است به مرور زمان دچار تغییر شکل شوند. این مسئله نیز با کار گذاشتن ورق‌های گالوانیزه با ضخامت مناسب درون پروفیل برطرف می‌شود. البته بسیاری از پروفیل‌های تقلبی فاقد ورق‌های گالوانیزه هستند و پنجره‌های ساخته شده با این نوع پروفیل‌ها بعد از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهند و باید کامل آن‌ها را تعویض کنید چون پروفیل تقلبی قابل تعمیر نیست. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم از پروفیل‌های با کیفیت مانند پروفیل آبایان برای در و پنجره‌های یو پی وی سی خود استفاده نمایید.

عایق دما

هنگام خرید پنجره‌های UPVC احتمالا متوجه شده‌اید که این پنجره‌ها مانند لوازم الکترونیکی دارای رتبه انرژی هستند. پنجره‌ها از «E» تا «A++» رتبه‌بندی می‌شود و پنجره‌های دارای رتبه «A++» بهترین عملکرد را دارند. این رتبه‌بندی بر اساس سه عامل تعیین می‌شود. این سه عامل عبارت‌اند از: اندازه‌گیری انتقال حرارت (پنجره شما گرما را چه‌قدر حفظ می کند)، میزان نشت هوا و توانایی پنجره برای جذب انرژی خورشید.

همان‌طور که اشاره کردیم پنجره‌های دو جداره با دو جداره شیشه‌ای ایجاد می‌شوند که هر کدام توسط خلاء گازی از هم جدا شده‌اند. در این فضا عمدا از گاز آرگون استفاده می‌شود، زیرا رسانایی حرارتی آن در حدود 67٪ است و باعث می‌‌شود که رسانای ضعیفی برای گرما باشد. این گاز که قادر نیست گرما را به‌خوبی منتقل کند، با جلوگیری از خروج گرما از خانه از طریق لایه دوم شیشه، اتلاف گرما را کاهش می دهد.

در مقایسه با شیشه‌های دوجداره درجه A، پنجره‌های تک جداره می‌توانند تا 20 درصد گرمای خانه شما را هدر بدهند. اما شیشه‌های سه جداره می‌توانند دقیقا برعکس عمل کرده نسبت به دما عایق قوی‌تری ایجاد کنند. شیشه سه جداره با داشتن با دو شیشه Low E و یک شیشه Low Iron دمای داخلی خانه را تا حداکثر ممکن حفظ می‌کند. علاوه بر این شیشه‌ها، یک پوشش فلزی نامرئی نیز در این نوع وجود دارد که کمک می‌کند تا گرما از داخل خانه خارج نشود. به علاوه، بین هر شیشه، یک نوار فاصله‌دهنده بهینه‌سازی حرارتی  وجود دارد که برای جلوگیری از خروج گرما از لبه‌های پنجره طراحی شده است. در این نوع هم مانند شیشه دو جداره گاز آرگون فضای بین دو شیشه را پر می‌کند.

با نصب شیشه‌های دو و سه جداره زمان و هزینه کمتری برای گرم کردن خانه خود صرف خواهید کرد. زیرا گرما کمتر از پنجره‌های شما خارج می‌شود و این یعنی صرفه‌جویی در مصرف انرژی!

مناسب‌ترین پنجره برای خانه‌ی شما کدام است؟
حتما بخوانید

عایق صوت

گاز آرگون موجود در پنجره‌های دو جداره و خلاء‌ای که در فضای بین دو شیشه ایجاد می‌شود باعث ایجاد عایق صدا می‌شود. بنابراین، اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کند که سر و صدا و آلودگی صوتی زیادی دارد، نصب پنجره‌های دوجداره بهترین گزینه برای شما خواهد بود. کافی است یک بار در خانه‌ای که از این نوع پنجره‌ها دارد، کارکرد آن‌ها را در مقابل سر و صدا امتحان کنید. آلودگی صوتی در وضعیت باز و بسته پنجره کاملا متفاوت است.

اما پرسشی که ایجاد می‌شود این است که پنجره‌های سه جداره نسبت به نوع دو جداره عایق صوتی قوی‌تری ایجاد می‌کنند یا خیر؟ پاسخ این‌که این پنجره‌ها بر خلاف کارکرد مضاعف‌شان نسبت به نوع دو جداره در برابر دما، در برابر صوت چندان تفاوتی با نوع دو جداره ندارند. یعنی همان کارکردی که دو لایه شیشه در مواجهه با سر و صدا از خود نشان ‌می‌دهد، سه لایه شیشه نیز داراست. مهم ایجاد خلاء است که هر دو دارند.

داشتن امنیت بیشتر

هنگام خرید پنجره‌های UPVC یکی از موضوعاتی که ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند این است که امنیت پنجره‌های دوجداره بیشتر است یا سه جداره؟ پاسخ به این پرسش بستگی به تعریف شما از امنیت دارد. اگر منظور امنیت در برابر شکستگی کامل شیشه در مقابل ضربه است، باید بگوییم که قطعا شیشه سه جداره با داشتن یک لایه اضافه امنیت بیشتری دارد. البته توصیه می‌کنیم چه شیشه دو جداره انتخاب می‌کنید، چه سه جداره، حتما روی پنجره خود توری پلیسه نصب کنید تا خطر برخورد اشیا و شکستگی را کاهش دهد.

اگر منظورتان از امنیت، استحکام در مقابل زلزله و بلایای طبیعی است، باز هم باید بگوییم که قطعا پنجره سه جداره نسبت به دو جداره امنیت بیشتری دارد. اما در مورد سرقت، باید بگوییم که امنیت هر دو نوع پنجره‌های دو و سه جداره بستگی به قفل و یراق‌آلات آن دارد. هرچه این موارد از کیفیت بیشتری برخوردار باشند، احتمال شکستن آن‌ها و ورود به حریم خصوصی‌تان کمتر خواهد بود.

محل استفاده

با توجه به تمامی مواردی که بیان کردیم، حال یک سوال مهم مطرح می‌شود: برای خانه شما کدام یک از این دو پنجره مناسب است؟ دو جداره یا سه جداره؟ این موضوع کاملا بستگی به موقعیت مکانی خانه شما و بودجه‌تان دارد. مسلم است که شیشه سه جداره از نوع دو جداره گران‌تر است. بنابراین اگر بودجه محدودی برای در و پنجره خانه در نظر گرفته‌اید، نمی‌توانید سراغ نوع سه جداره بروید. البته گاهی اصلا نیاز هم نیست!

واقعیت این است که در صورتی که در منطقه‌ای بسیار سردسیر زندگی می‌کنید که در زمستان‌ها مجبورید هزینه گزافی برای گرمایش خانه بپردازید، شیشه سه جداره بهترین انتخاب شما خواهد بود. یک بار هزینه می‌کنید و برای همیشه از شر پرداخت صورت‌حساب‌های مربوط به انرژی خلاص می‌شوید.

از طرفی، شیشه سه جداره برای طبقاتی که در ارتفاع قرار گرفته‌اند کاربرد بیشتری دارد. این طبقات چه در مواجهه با باد و چه سرما با نصب پنجره‌های سه جداره آسوده‌خاطرتر خواهند بود. ارتعاشات مربوط به زلزله در این طبقات نیز با وجود شیشه‌های سه جداره قابل کنترل‌تر است.

در مقابل، اگر تنها مشکل شما در خانه یا محل کار، آلودگی صوتی و سرو صداست، به هیچ عنوان نیاز نیست هزینه اضافه برای شیشه‌های سه جداره بپردازید و به راحتی با نصب پنجره دو جداره UPVC می‌توانید این مشکل را حل کنید. همچنین اگر منطقه زندگی شما چندان سرد نیست، نیاز به نصب پنجره‌های سه جداره نخواهید داشت.

برای مثال، در جایی مثل تهران اگر ساکن طبقه 13 یک برج در شمال شهر هستید شیشه سه جداره بسیار کاربردی خواهد بود (البته این را سازنده برج باید مد نظر قرار بدهد!) اما اگر در مرکز شهر زندگی می‌کنید و در مرکز هیاهو و ترافیک هستید، همان شیشه دو جداره برای شما کافی است.

همه این موارد را گفتیم، اما شیشه دو جداره و سه جداره با تمام ویژگی‌های مثبتی که دارند، تا زمانی که پروفیل خوب و باکیفیتی نداشته باشند، پشیزی ارزش ندارند! نقش پروفیل درست به همین اندازه مهم و تاثیرگذار است. بنابراین، چه سازنده هستید و چه خریدار جزء، فرقی ندارد، حتما پروفیل باکیفیت استفاده کنید. پروفیل آبایان قطعا گزینه خوبی خواهد بود.

امتیاز

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط