متن خود را برای جستجو وارد کنید

پروفیل درب و پنجره چیست؟

مزایا معایب پروفیل

معماری و هنر ساختمان سازی، به دلیل گوناگونی آب و هوا در کشور ما، تنوع بسیار زیادی دارد. یکی از نمودهای اصلی معماری در تفاوت درب و پنجره‌های ساختمان است. به دلیل چهار فصل بودن کشور عزیزمان، نوع درب و پنجره باید به گونه‌ای باشد که در هر شرایط محیطی، به خوبی فضای داخل را از فضای بیرون جدا کند. در گذشته، درب و پنجره به صورت چوبی ساخته می‌شدند، سپس به انواع فلزی و آلومینیومی تغییر پیدا کردند و امروزه، مطابق جدیدترین تکنولوژی روز، درب و پنجره از جنس پروفیل ساخته می‌شوند. در صورتی که نمی‌دانید پروفیل درب و پنجره چیست و چه انواعی دارد، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید!

بازشو چیست؟

پس از طراحی و ساخت دیوارها و سقف ساختمان، مهندسان به منظور عبور نور، هوا و یا تردد افراد، در داخل آن‌ها حفره‌هایی را باقی می‌گذارند، به گونه‌ای که به سادگی، آن سمت دیوار قابل رؤیت است. در علم معماری به این حفره‌های تشکیل شده بر روی دیوار، بازشو می‌گویند. بازشوها می‌توانند به وسیله درب، پنجره یا نورگیر بسته شوند.

انواع پروفیل

پروفیل در و پنجره، در واقع یکی از مصالح مهم ساختمانی است که تاثیر به‌سزایی در شکل‌دهی به فرم ساختمان و محیط داخلی منزل دارد. این پروفیل‌ها دارای فضاهای توخالی و مستقیمی هستند که باعث می‌شوند که در و پنجره‌های پروفیلی، از هر لحاظ عایق باشند. پروفیل‌های بازشو در و پنجره ممکن است به صورت چوبی، فولادی، گالوانیزه، آلومینیومی و یا کامپوزیتی به بازار عرضه شوند، که انواع کامپوزیتی و آلومینیومی آن استفاده بیشتری دارند.

انواع پروفیل

پروفیل آلومینیومی

در ادامه‌ی پاسخ به این پرسش که پروفیل درب و پنجره چیست، به مبحث پروفیل آلومینیومی می‌رسیم. پروفیل‌های آلومینیومی بسیار پرکاربرد بوده و استحکام و انعطاف‌پذیری مناسبی نیز دارند. این پروفیل‌ها با چسب‌هایی قوی به هم متصل می‌شوند و با محیط زیست سازگار هستند. متاسفانه این پروفیل‌ها، اندکی باعث هدر رفت انرژی می‌شوند و نسبت به در و پنجره‌های UPVC قیمت بالاتری دارند.

پروفیل UPVC و PVC

این پروفیل‌ها از مواد ترموپلاست ساخته شده و ترکیبی از نمک‌ها و نفت هستند. پروفیل‌های UPVC و PVC نسبت به پروفیل‌های آهنی، تنوع بیشتری دارند و نسبت به آن‌ها ارزان‌ترند. همچنین این نوع از پروفیل در ساخت درب و پنجره، استحکام بسیار بالایی دارد و به همین دلیل، امروزه خرید پروفیل درب و پنجره UPVC افزایش یافته است. پروفیل‌های کامپوزیتی، علاوه بر موارد فوق، عایق‌های صدا و گرما و سرما نیز هستند و به خوبی فضای بازشوها را می‌پوشانند.

ابعاد پروفیل

شاخه پروفیل که در بازار، اصطلاحا به آن قوطی پروفیل نیز می‌گویند، باید دارای ابعاد مناسبی باشد. این ابعاد و به ویژه ضخامت قوطی پروفیل، در ویژگی‌های پروفیل بسیار تاثیرگذار است. حال که متوجه شدیم پروفیل درب و پنجره چیست، به بررسی ابعاد آن خواهیم پرداخت.

در ساختمان سازی و تولید درب و پنجره، از پروفیل‌های 507، 508 و 509 استفاده می‌کنند. این پروفیل‌ها همگی به شکل مستطیل و بوده و دارای یک یا دو لبه هستند، تعداد لبه‌ها با توجه به نوع بازشو می‌تواند متفاوت باشد. ضخامت عرضی همه‌ی انواع این پروفیل‌ها، از 25 تا 29 میلی‌متر متغیر بوده و طول این پروفیل‌ها نیز از 25 میلی‌متر تا 50 میلی‌متر متغیر است.

نوسازی ساختمان و بازسازی خانه های قدیمی با کم ترین هزینه
حتما بخوانید

کاربردهای پروفیل

پروفیل‌ها در صنعت و ساختمان سازی به صورت عمده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صنعت ساختمان سازی، برای تولید درب و پنجره از پروفیل استفاده می‌شود. همچنین پروفیل‌ها در صنایع خودروسازی و نظامی در جهت تولید قطعات مختلف استفاده می‌شوند.

به علاوه، از پروفیل برای تولید تجیهیزات منزل و ادارات نیز استفاده می‌شود. به این ترتیب می‌توان از پروفیل برای تولید تخت‌های بیمارستانی و وسایل منزل مانند میز و صندلی نیز استفاده کرد.

کاربردهای پروفیل

مزایا و معایب پروفیل

تا اینجا گفتیم پروفیل درب و پنجره و انواع مختلف آن چیست. هر یک از این انواع، ویژگی‌ها، مزایا و معایب خود را دارد. در اینجا، ما فقط به بررسی پروفیل‌های آلومینیومی و کامپوزیتی می‌پردازیم.

پروفیل‌های آلومینیومی استحکام بسیار بالایی دارند و مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. همچنین به دلیل رنگ سفیدشان، نمای زیبایی را نیز به منزل می‌بخشند. از سویی دیگر، این پروفیل‌ها گران‌تر از پروفیل‌های کامپوزیتی هستند و برای عایق کاری توصیه نمی‌شوند.

پروفیل‌ها استحکام بالا و وزن پایینی دارند. همچنین در عایق کاری نیز به کار می‌روند، برای مثال، پروفیل درب و پنجره دوجداره از این نوع است. مشکل عمده این نوع پروفیل، شکنندگی آن است.

هر نوع پروفیل برای چه فضایی مناسب است؟

در صورتی که قصد خرید پروفیل در و پنجره را دارید، لازم است که ابتدا محل درب و پنجره خود را مشخص کنید. در صورتی که پروفیل را برای درب‌های داخلی ساختمان بخواهید، می‌توانید از پروفیل آلومینیومی استفاده کنید. اما بهتر است درب و پنجره‌هایی که ارتباط میان داخل و خارج منزل را برقرار می‌کنند، از جنس پروفیل کامپوزیتی و UPVC باشند.

مدل‌های مختلف بازشو پروفیل در و پنجره

پنجره‌هایupvc  و دوجداره، به چهارشکل در بازار موجود هستند، این موارد عبارتند از:

  • پنجره UPVC ثابت: که باز نشده و لولا ندارد.
  • پنجره UPVC کشویی: که به صورت کشویی باز و بسته می‌شود.
  • پنجره UPVC کلنگی: که از سمت بالا یا پایین باز می‌شود.
  • پنجره UPVC فرانسوی و ساده: که دارای لولا بوده و باز می‌شود.
  • پنجره UPVC فولکس واگنی: که هم از سمت بالا و هم به صورت کشویی، قابل باز و بسته شدن است.
  • پنجره UPVC آکاردئونی: که دارای لولاهای متحرک بوده و مثل آکاردئون جمع می‌شود.
  • پنجره UPVC دوحالته: که هم از سمت بالا و هم از کنار، قابل باز شدن است.
  • پنجره UPVC مایل: که به شکل مایل و از بالا باز می‌شود.

پروفیل بازشو در نیز اغلب از جنس UPVC یا آلومینیومی است. درب‌های ساخته شده از پروفیل کاموپوزیتی نیز معمولا به صورت ساده هستند، اگرچه امروزه انواع کشویی این درب‌ها نیز موجود است. شما می‌توانید انواع پروفیل را در سایت پروفیل در و پنجره آبایان مشاهده کنید.

محاسبه قیمت در و پنجره

شکل پنجره، تعداد و شکل بازشو، در تعیین قیمت در و پنجره اهمیت دارد. ضمنا دوجداره، سه جداره و رفلکس بودن شیشه نیز بر قیمت درب و پنجره تاثیرگذار است. ضمنا برخی پنجره‌ها، همزمان به صورت کلنگی و ساده قابل باز شدن هستند که به دلیل به کار رفتن ابزار آلات بیشتر، قیمت بالاتری دارند. در صورتی که قصد خرید پروفیل‌ درب و پنجره یو پی وی سی یا پروفیل یو پی وی سی بازشو در را دارید، جهت اطلاع از قیمت‌ها به سایت پروفیل در و پنجره آبایان مراجعه نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

6 دیدگاه

  • کوثر مجاهتی گفت:

    سلام
    قیمت پروفیل درب و پنجره در تهران رو میخواستم بدونم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • مدیر سایت گفت:

      سلام کوثر عزیز
      در صورتی که قصد خرید پروفیل‌ درب و پنجره یو پی وی سی یا پروفیل یو پی وی سی بازشو در را دارید، جهت اطلاع از قیمت‌ها به سایت پروفیل در و پنجره آبایان مراجعه نمایید.

  • غلام غلامی گفت:

    ممنون از محتوای مفیدتون در رایطه با پروفیل درب و پنجره چیست لطفا یک توضیح کوتاهی در رابطه با ابعاد پروفیل ها هم میدید

    • مدیر سایت گفت:

      سلام جناب غلامی
      درب و پنجره، از پروفیل‌های 507، 508 و 509 استفاده می‌کنند. این پروفیل‌ها همگی به شکل مستطیل و بوده و دارای یک یا دو لبه هستند، تعداد لبه‌ها با توجه به نوع بازشو می‌تواند متفاوت باشد. ضخامت عرضی همه‌ی انواع این پروفیل‌ها، از 25 تا 29 میلی‌متر متغیر بوده و طول این پروفیل‌ها نیز از 25 میلی‌متر تا 50 میلی‌متر متغیر است.

  • هدایت جمارانی گفت:

    سلام دوست عزیز میشه بفرمایید محاسبه قیمت در و پنجره رو چجوری میشه انجام داد؟

    • مدیر سایت گفت:

      هدایت عزیز سلام
      فاکتور هایی مانند شکل پنجره، تعداد و شکل بازشو، در تعیین قیمت در و پنجره موثز هستن کارشناسان ما شما را در این امر راهنمایی میکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط