متن خود را برای جستجو وارد کنید

پنجره‌ی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی پنجره‌ی خوب

پنجره‌ها برای ما دریچه‌ی ورود به‌ جهانِ دیگری‌ هستند و به همین دلیل یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خانه‌ای به شمار می‌روند. یک‌ پنجره‌ی خوب فارغ از روزنه‌ای برای نور و تهویه، عایق حرارتی و صوتی نیز محسوب می‌شود. بنابراین؛ توجه به نوع و جنس پنجره می‌تواند ارتباط ما با دنیای بیرون را متفاوت کند. اما آیا می‌دانید که یک پنجره‌ی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ با ما در این بخش از بلاگ آبایان همراه باشید تا با این ویژگی‌ها آشنا شوید.

تاریخچه‌ی پنجره در ایران و جهان

از زمان ترک کردن غارها توسط انسان‌ و ساخت خانه برای خود، پنجره‌ها جای خود را در میان زندگیِ نیاکان ما باز کردند. هزاران سال پیش، پنجره‌‌ها بر روی سقف خانه‌ها ایجاد می‌شدند و تنها حفره‌های کوچکی برای عبور نور و هوا بودند. این پنجره‌های(حفره‌های) کوچک و ثابت، قبل از به وجود آمدن پنجره‌های متحرک، با پارچه و یا پوست حیوانات در طول زمستان یا در زمانِ طوفان پوشانده می‌شدند. پنجره‌های متحرک بیشتر به‌وسیله‌ی شاخ حیواناتِ صیقل خورده و با چوب و آهن ساخته می‌شدند.

در جنوب ‌شرقی آسیا و کشورهایی مانند ژاپن و کره و چین، از کاغذ برای پوشش پنجره‌ها استفاده می‌کردند که هنوز هم در مناطق سنتی این کشورها رواج دارند.

رومیان اولین کسانی بودند که از شیشه برای پوشاندن پنجره‌ها استفاده کردند. این شیشه‌ها بسیار ضخیم و مات بودندو در حدود سیصد سال پیش استفاده از شیشه در خانه‌های مردم انگلیس باب شد.

در ایران نیز از همان سال‌های ابتدایی، شاهد حضور پنجره به عنوان یکی از عناصر اصلی معماری ایرانی هستیم.

“اُرسی” یکی از معروف‌ترین پنجره‌های معماری ایرانی‌ است که از شیشه تهیه و بر خلاف خانه‌های غربی که تعداد زیادی پنجره‌ی کوچک داشتند، یک پنجره‌ی بسیار بزرگ به شمار می‌رود. ایرانیان از پنجره برای ورود نور، تهویه، زیبایی، حفظ حریم خانه و دور بودن از حشرات مزاحم استفاده می‌کردند.

پس از پیشرفت جهانی این صنعت و توان ساخت شیشه‌های شفاف، پنجره‌های امروزی شکل گرفتند.

انواع پنجره

از نظر شکل و کارکرد پنجره‌ها را می‌توان دسته‌بندی کرد. اما با گسترش هنر و معماری و مباحث زیبایی‌شناسی، توجه ویژه در طراحی و ساخت پنجره‌ها وارد فاز جدیدی شد. البته تمام پنجره‌ها فارغ از هر گونه شکل و کارکرد، در سه عنصر با هم مشترک هستند:

– فریم (چارچوب و قالب)

– یراق آلات (نحوه‌ی باز و بسته شدن)

– شیشه

برای مثال بخش داخلی تمام پنجره‌ها از شیشه ساخته می‌شود ولی این شیشه‌ها می‌توانند رنگ و جنس متفاوتی داشته باشند.

پنجره‌ها را بر اساس شیشه، می‌توان به پنجره‌های تک جداره، دو جداره، هوشمند، شیشه‌رنگی و بی‌رنگ تقسیم کرد.

متناسب با نوع معماری و شرایط جوی، چارچوب یا فریم پنجره هم طراحی و ساخته می‌شود. برای ساخت چارچوب از متریال‌هایی مانند چوب، آهن، یوپی‌وی‌سی (UPVC)، پی‌وی‌سی (PVC)، آلومینیوم، آلوود و … استفاده می‌شود.

برای مثال در کلبه‌های چوبی یا خانه‌های روستایی از چوب و در مناطق شهری معمولاً از UPVC استفاده می‌شود.

آشنایی با پنجره دوجداره سقفی و مزایا و معایب آن
حتما بخوانید

طریقه‌ی باز و بسته شدن پنجره‌ها به نوع یراق‌آلات، نوع بنا، شرایط آب و هوایی و فضای پنجره می‌تواند کشویی، محوری، لولایی، کلنگی، یک‌لنگه، دو لنگه و … باشد.

ویژگی‌ها و مشخصات یک پنجره‌ی خوب چیست؟

ویژگی پنجره خوب
  1. عایق حرارتی

میزان مصرف و یا هدر رفت انرژی مهم‌ترین ویژگی و مشخصات یک پنجره‌ی خوب است. چرا که پنجره‌ها نقش به‌سزایی در حفظ انرژی درون خانه دارند. برای مثال؛ اگر پنجره‌ها عایق‌بندی مناسبی نداشته باشند می‌توانند گرما یا سرمای داخلی خانه را به بیرون منتقل کرده و باعث کارکرد بیشتر وسایل سرمایشی / گرمایشی شوند که همین موضوع می‌تواند هزینه‌های بسیاری در طول زمان تحمیل کند. به همین دلیل بسیار مهم است که یک پنجره عایق حرارتی داشته باشد.

نوع عایق حرارتی در پنجره‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد:

– نوع شیشه

– تعداد جداره‌ها

– فاصله‌ی لایه‌ی هوایی بین آن‌ها

– نحوه‌ی درزبندی

– مقاومت حرارتی

– ضریب هدایتی قاب پنجره

  • فریم (چارچوب یا قالب)

جنس فریم پنجره باید باکیفیت و مستحکم، عایق و مقاوم در شرایط مختلف آب و هوایی باشد. برای مثال، پروفیل UPVC آبایان در پنجره‌ها از عایق‌بندی مستحکمی برخوردار است و از هدر رفتن انرژی در شرایط آب و هوایی متنوع جلوگیری می‌کند.

از مزایای دیگر پروفیل‌های UPVC می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول عمر بالا (۴۰ تا ۸۰ سال)
  • استحکام و دوام بالا ( این نوع پروفیل در برابر پوسیدگی و خوردگی بسیار مقاوم است.)
  • تعمیر و نگهداری اندک‌ ( به دلیل عدم نیاز به تعویض و دارا بودن استحکام و کیفیت بسیار بالا، این نوع پروفیل هزینه‌ی نگهداری به جز موارد استثناء ندارد.)
  • نظافت آسان ( این نوع پروفیل به راحتی خاصیت پاک‌شوندگی و تمیزی دارد.)
  • قیمت اندک ( با توجه به مزایای بسیار این نوع پروفیل‌ها، مقرون به‌صرفه بودن یکی از ویژگی‌های بارز UPVC شمرده می‌شود.)
  • عایق صوتی ( این نوع پروفیل عایق صوتی و کاهنده‌ی آلودگی در محیط داخلی است.)
  • عایق حرارتی ( پروفیل UPVC در برابر انتقال گرما و سرما عایق بسیار مقاومی بوده و از هدر رفتن انرژی و هزینه جلوگیری می‌کند.)
  • سازگار با محیط‌زیست ( این نوع پنجره‌ها غیر اشتعال بوده و همچنین می‌توان آن‌ها را به‌راحتی بازیافت کرد.)
  • تنوع در مدل ( با توجه به شرایط آب و هوایی بسیار مهم است که بتوان از پنجره‌هایی استفاده کرد که نوع باز شدنِ آن را به شکل‌های مختلف بتوان طراحی و اجرا کرد.)
  • درزبندی

پس از فریم ،توجه به نوع درزبندی بسیار اهمیت دارد. درزبندی استاندارد و مناسب می‌تواند مانع از اتلاف انرژی شود. می‌توان گفت شیشه‌های چند جداره اگر فاصله‌ی لایه‌ی هوایی مناسبی داشته باشند و به خوبی درزبندی شوند، می‌توانند در کنترل انرژی بسیار موثر باشند.

معمولاً فضای بین شیشه‌ها با گاز آرگون یا کریپتون انباشته می‌شود و فاصله‌ی آن‌ها بین ۶ تا ۲۰ میلی‌متر متغیر است. فاصله‌ی ۱۵ میلی‌متری بین دو جداره‌ی شیشه، بهترین و مناسب‌ترین فاصله محسوب می‌شود که کارایی مناسب‌تری با خود به همراه دارد.

و در انتها

همانطور که مشاهده کردید ویژگی و مشخصات یک پنجره‌ی مناسب به عوامل متعددی بستگی دارد، اما می‌توان عایق حرارتی و جنس پروفیل فریم را اصلی‌ترین معیار سنجش و تشخیص یک پنجره‌ی خوب دانست. برای آشنایی بیشتر و خرید پنجره‌هایUPVC  می‌توانید به سایت پروفیل آبایان مراجعه کرده و اطلاعات خوبی راجع به آن کسب کنید.

امتیاز

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط