متن خود را برای جستجو وارد کنید

پنجره‌های UPVC عایق صدا

پنجره UPVC

اگر می‌دانید که پنجره یو پی وی سی چیست؛ حتما این موضوع را هم می‌دانید که این پنجره‌ها به دلیل داشتن شیشه دوجداره‌، عایق‌های بسیار خوبی هستند. عایق بودن پنجره‌های upvc از همه نظر مفید و کاربردی است. از یک سو این پنجره‌ها سرما و گرما را از خود عبور نمی‌دهند و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند. از طرف دیگر این نوع پنجره‌ها در برابر نفوذ آب باران هم عایق هستند و مانع از ورود آب باران به داخل خانه خواهند شد. اما یکی از مهم‌ترین کاربردهای پنجره یو پی وی سی عایق بودن در برابر صدا است. عایق بندی پنجره در برابر صدا از مهم‌ترین مسائلی است که افراد هنگام خرید یا بازسازی خانه با آن درگیر هستند. استفاده از این پنجره‌ها در ساختمان‌هایی که نزدیک به اتوبان‌ها یا خیابان‌های پرتردد ساخته شده‌اند بسیار مهم و حیاتی است زیرا شنیدن سر و صدای ماشین‌ها در خانه، مخل آسایش است.

عایق صوت چیست؟

عایق صوتی به صورت کلی به متریال‌هایی گفته می‌شود که جاذب صدا هستند و نمی‌گذارند صدا از محیطی به محیط دیگر منتقل شود. این مواد در دیوارها و سقف هم به کار می‌روند و اخیرا در برخی سالن‌های پر سر و صدا مانند سالن‌های ورزشی یا سالن‌های آکوستیک ضبط فیلم و صدا هم استفاده می‌شوند. همه متریال‌های عایق صوت لزوما از یک نوع نیستند. مثلا در زمینه پنجره‌های دوجداره، از جنس یو پی وی سی استفاده شده و جنس شیشه دوجداره یا سه جداره و فضای خالی بین این شیشه‌ها باعث می‌شود که صدا از محیط بیرون به داخل و از محیط داخل به بیرون منتقل نشود.

آیا هر پنجره دوجداره ای عایق صدا است؟

سوال مهم اینجاست که آیا اگر هر پنجره دوجداره‌ای در خانه نصب شود دیگر صدایی از آن عبور نمی‌کند و خانه‌تان کاملا در سکوت فرو خواهد رفت؟ اگرچه تمام پنجره‌های دوجداره عایق صوتی هستند اما جواب این سوال منفی است. نکته اول مربوط به کیفیت ساخت پنجره دوجداره است. فارغ از قیمت پروفیل درب و پنجره کیفیت ساخت آن‌ها بسیار مهم است. بخصوص برای عایق بودن صدا، کیفیت شیشه‌ها و فضای میانی آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. نکته بسیار مهم دیگر مربوط به نوع نصب پنجره است. یعنی ممکن است بهترین کیفیت هم در پنجره استفاده شده باشد اما به دلیل نداشتن دقت کافی در نصب لولاها و یراق آلات پنجره، میزان عایق بودن آن کاهش پیدا کند. بنابراین برای نصب پنجره دوجداره باید از متخصصین نصب این نوع از پنجره‌ها کمک گرفت.

برند آبایان، یک شریک قابل اعتماد برای شما
حتما بخوانید

مدل پنجره یو پی وی سی و ابعاد آن هم مهم است. به طور مثال اگر ابعاد پنجره زیادی بزرگ یا زیادی کوچک باشد از کیفیت عایق بودن کم می‌کند. همچنین نوع پروفیل استفاده شده باید مناسب ساختمان وچهارچوب باشد، مثلا پروفیل مولیون به اکثر چهارچوب‌ها می‌خورد.

بهترین پنجره عایق صوتی

اما بهترین پنجره عایق صوتی چه پنجره‌ای است؟ برای پاسخ دادن به این سوال مهم بهتر است ابتدا انواع پروفیل‌ها را بشناسید. مثلا باید بدانید پروفیل لنگه دری چیست؟ سپس با خصوصیات اصلی پنجره‌های عایق آشنا شوید.

خصوصیات یک پنجره دوجداره عایق صوت

اولین ویژگی اصلی پنجره عایق صدا مرغوبیت کیفیت پروفیل آن است. در پنجره‌های قدیمی صدا بعد از رسیدن به قاب پنجره به داخل منتقل می‌شود اما در پنجره‌های upvc زمانی که ارتعاشات صوتی به قاب پنجره برخورد می‌کنند بازتاب داده شده و یا جذب پروفیل می‌شوند. دیگر ویژگی اصلی این پنجره‌ها، شیشه‌های آن‌ها و فضای خالی مابین آن‌ها است که ارتعاشات صوتی را منعکس کرده و یا جذب می‌کند و در نتیجه جداره داخلی پنجره هیچ ارتعاشی دریافت نمی‌کند و صدایی هم وارد خانه نمی‌شود. همچنین یراق آلات و لولاها و درزگیرهای پنجره دوجداره به گونه‌ای نصب می‌شوند که هیچ صدایی را منتقل نکنند و عمل خفه کردن صدا را به بهترین حالت ممکن انجام دهند.

چگونه پنجره را عایق صدا کنیم؟

برای عایق صدا کردن پنجره بجز اینکه از پنجره‌های دوجداره استفاده کنیم راه‌های دیگری هم وجود دارد که البته هم دائمی نیستند و هم درصد کاهش صدای خوبی ندارند. یکی از این راهکارها استفاده از درزگیر است. معمولا در پنجره‌های آلومینیومی و آهنی بین قاب بازشوی پنجره و چهارچوب اصلی فاصله کمی وجود دارد که این فاصله باعث عبور هوا و صدا می‌شود. با استفاده از درزگیر‌های مناسب می‌توان این فاصله‌ها را به حداقل رساند. همچنین استفاده از پرده‌های ضخیم هم می‌تواند تا حدی از ورود صدا به خانه جلوگیری کند. اما این راهکار هم همیشگی و مناسب نیست.

قیمت پنجره عایق صدا

قیمت پنجره عایق صدا متغیر است و بسته به شرکت سازنده و مرغوبیت و استانداردهای به کار رفته در آن‌ها می‌تواند کم و زیاد شود. همچنین داشتن گارانتی و گارانتی نصب هم یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت است. با توجه به نوسانات بازار ارز و وارداتی بودن برخی از مواد پروفیل upvc حتما باید پیش از ثبت سفارش با شرکت‌های فروشنده و سازنده تماس بگیرید و از قیمت روز و دقیق آن مطلع شوید. همچنین بهتر است از شرکت‌های معروف‌تر و دارای استانداردهای معتبر بین‌المللی پنجره را خریداری کنید تا هم از کیفیت پروفیل مطمئن شوید و هم در مراحل نصب نگرانی‌ای نداشته باشید.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط