متن خود را برای جستجو وارد کنید

چگونه از اتلاف انرژی ساختمان جلوگیری کنیم؟

آبایان پروفیل

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث اتلاف انرژی در ساختمان‌ها می‌شود، شیشه‌ها هستند. شیشه‌ها به ظاهر نقش کوچکی در ساختمان‌ها دارند اما حقیقتا تا ۳۰ درصد اتلاف انرژی از طریق انتقال حرارت از شیشه‌های ساختمان صورت می‌گیرد. به همین دلیل باید بهترین نوع شیشه را برای ساختمان‌ها انتخاب کنیم تا مانع از انتقال گرما و سرما به داخل خانه شویم. در ادامه همراه باشید تا ویژگی شیشه مناسب برای جلوگیری از اتلاف انرژی را به شما معرفی کنیم.

نقش شیشه در کاهش اتلاف ساختمان چقدر است؟

پنجره‌ها تقریبا ۱۵ تا ۲۰ درصد از سطح دیوارها را به خود اختصاص می‌دهند و نه تنها کاربرد زیبایی‌شناسی دارند، بلکه بر هزینه‌های سرمایشی و گرمایشی خانه هم بسیار موثر هستند.

اگر یک پنجره به خوبی مهر و موم نشود، هوای داخل خانه به بیرون منتقل شده و هوای خارج از خانه به داخل می‌آید. درحقیقت اگر شیشه به خوبی در فریم قرار نگیرد یا جنس مناسبی نداشته باشد، انتقال هوا و حرارت باعث هدر رفتن انرژی می‌شود، چرا که در زمستان درون خانه‌ها را با سیستم‌های گرمایشی گرم نگه می‌داریم، اما اگر هوای زمستانی یا همان سوز سرما از پنجره‌ها و درها به داخل خانه بیاید، کارکرد سیستم‌های گرمایشی خیلی موثر نبوده و انرژی هدر می‌شود. برعکس این اتفاق هم در تابستان رخ می‌دهد.

به‌طورکلی شیشه‌ها در تابستان گرما و در زمستان سرما را به داخل خانه هدایت می‌کنند. بدلیل شفافیت شیشه‌ها و ضخامت‌ کم آن‌ها نسبت به سایر مصالح به کار رفته در ساختمان‌ها حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد از اتلاف انرژی در ساختمان‌ها به وسیله پنجره‌ها رخ می‌دهد و باعث اتلاف انرژی می‌شوند.

در نتیجه شیشه‌هایی که دارای ویژگی‌ها و استانداردهای لازم باشند، می‌توانند از اتلاف انرژی جلوگیری کنند. به همین دلیل وقتی صحبت از انتخاب پنجره و شیشه می‌شود، باید با دقت به آن فکر کنید.

بازدید کابینه دولت از کارخانه آبایان در هفته دولت
حتما بخوانید

برای جلوگیری از اتلاف انرژی چه کاری انجام دهیم؟

ابایان پروفیل
  1. درزگیری درها و پنجره‌ها

درزهای در و پنجره‌ها از عوامل مهم در اتلاف انرژی گرمایی در خانه و نفوذ هوای سرد به داخل ساختمان هستند. برای درزگیری پنجره‌ها و همچنین درها، وسایلی با جنس‌های مختلف در بازار یافت می‌شود. استفاده از نوارهای درزگیر که راحت و ارزان هستند، برای رفع این مشکل بسیار متداول است. شما می‌توانید شیارهای پنجره و در ورودی را با نوار درزگیری بپوشانید.

  • استفاده از پرده‌های ضخیم

پرده‌های ضخیم و تیره‌رنگ نسبت به پرده‌های کرکره‌ای می‌توانند در جلوگیری از هدر رفتن گرمای خانه موثر باشند. هم‌چنین استفاده از پرده با جنس پنبه‌ای می‌تواند عایق مناسبی در برابر اتلاف گرما باشد.

استفاده از پرده‌های پرچین نیز برای این‌کار مناسب است.

  • پوشاندن دریچه کولر

دریچه‌ی کولر یکی از عوامل اتلاف انرژی است. با پوشاندن این دریچه‌ها به وسیله پلاستیک‌های ضخیم یا خرید دریچه‌های مخصوص عایق‌بندی می‌توانید از اتلاف انرژی جلوگیری کنید.

  • 4.      . شیشهها‌ی چند جداره

شیشه‌های دو یا سه جداره و خرید پنجره UPVC از بهترین انتخاب‌ها برای جلوگیری از اتلاف انرژی به شمار می‌روند. چرا که این شیشه‌ها از چند جداره تشکیل شده‌اند که بین آن‌ها فاصله وجود دارد. این فاصله و گازی که معمولا این فاصله را پر می‌کند، می‌تواند انتقال گرما و سرما را کاهش داده و مانع آن شود. بنابراین هر چقدر جداره‌ی شیشه‌ها بیشتر باشد، راندمان جابه‌جایی گرما و سرما هم کمتر شده و انرژی بیشتر ذخیره می‌شود.

در آخر

باتوجه به این‌که پنجره‌ها علاوه بر کاربردهای متنوعی که دارند، باعث زیباتر شدن معماری خانه نیز می‌شوند. بهترین راه برای جلوگیری از اتلاف انرژی ساختمان، خرید درو پنجره دو جداره و یا سه جداره است. با مراجعه به سایت آبایان پروفیل و مشاوره گرفتن از متخصصین آن‌ها، می‌توانید بسته به نوع نیاز خود بهترین پنجره را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط