متن خود را برای جستجو وارد کنید

علت بخار زدن پنجره دو جداره چیست؟

ّبخار زدن پنجره

شیشه­ های دوجداره امروزه تبدیل به پرطرفدارترین نوع شیشه مورد استفاده درساختمان سازی شده ­اند. این محبوبیت بی ­دلیل نیست و شیشه­ های دوجداره دارای مزایی مانند عایق بودن در برابر صدا و حرارت هستند که آن­ها را به انتخابی ایده­ آل تبدیل می­کند. با این وجود شیشه ­های دوجداره دارای معایبی نیز هستند. یکی از این معایب بخار کردن جدار داخلی شیشه است. در این مقاله به این سوال پاسخ می­دهیم که علت ایجاد بخار شیشه چیست؟

چرا شیشه دوجداره بخار میزند

برای پیدا کردن علت بخار زدن پنجره دو جداره، ابتدا لازم است تا ساختار آن را بررسی کنیم. شیشه ­های دوجداره از دو لایه شیشه تشکیل می­شوند و دارای یک واحد شیشه عایق­بندی شده به نام IGU هستند. بین جداره ­های شیشه­ ها کاملا با هوا، به عنوان یک عایق حرارت و صوت پر می­شود. معمولا برای پر کردن فضای میان دو جدار از گازهای آرگون و کریپتون استفاده می­شود. مشکلی که وجود دارد این است که گاز فرار است و به همین دلیل با وجود عایق­بندی کامل باز هم به بیرون نشت می­کند و باعث کاهش طول عمر شیشه می­شود.

دلیل تعریق شیشه های خانه

علت بخار زدن پنجره دوجداره معمولا اختلاف دمای بیرون و درون آن در زمستان یا تابستان است. بخار شیشه معمولا پس از گذشت چند ساعت از بین می­رود و اثری از آن باقی نمی­ماند؛ اما ظاهر و خیسی آن ممکن است برای خیلی­ ها ناراحت کننده باشد. بخار شیشه ممکن است روی سطح داخلی شیشه، روی سطح خارجی آن یا بین دو جدار شیشه تشکیل شود.

اگر بخار در سطح بیرونی شیشه ایجاد شد یعنی داخل خانه از فضای بیرون گرم­تر است. این اتفاق امری کاملا طبیعی بوده و نشان می­دهد که شیشه دوجداره کاملا عایق است، خوب کار می­کند و گرمای داخل خانه هدر نمی­رود. تشکیل بخار در سطح داخلی شیشه دوجداره به عوامل بسیاری بستگی دارد. اختلاف دمای بسیار زیاد داخل و خارج خانه، انجام پخت و پز، استحمام و عدم وجود تهویه مناسب همه از عواملی هستند که ممکن است باعث ایجاد بخار در سطح داخلی شیشه دوجداره شوند. اگر تهویه خانه مناسب باشد سطح داخلی پنجره هرگز بخار نمی­کند. این اتفاق ربطی به ابعاد پروفیل در و پنجره ندارد.

اما بخار زدگی بین دو شیشه در پنجره دوجداره مشکل بزرگی است. این امر نشان دهنده­ی از بین رفتن عایق شیشه یا قدیمی شدن آن است. شوینده ­ها و تمیز کننده ­های قوی ممکن است درزگیری پنجره­ ها را دچار آسیب کنند و با خارج شدن گاز درون جدار شیشه­ ها، کارکرد شیشه دچار مشکل شود. اگر پنجره بلافاصله پس از نصب به این مشکل دچار شود اشکال از کیفیت پنجره است به همین دلیل است که باید در خرید پروفیل در و پنجره دقت کنید.

مراحل خرید و نصب پنجره یو پی وی سی چیست؟
حتما بخوانید

حل مشکل بخار شیشه دوجداره

همان طور که گفته شد داخل شیشه دوجداره در حالت عادی بخار نمی­کند و در صورت بروز همچین مشکلی باید به دنبال دلیل این اتفاق گشت و در صورت امکان آن را برطرف کرد. بخار بین دو شیشه در پنجره دوجداره می­تواند به دلایلی مانند شکستن، از بین رفتن عایق، قدیمی شدن، جنس بی­کیفیت و یا نصب نامناسب شیشه باشد. راهکارهایی برای از بین بردن بخار پنجره وجود دارد که در ادامه آن­ها را بررسی می­کنیم.

  • اگر این بخار به دلیل شکستگی و ترک بر روی شیشه ایجاد شده باشد باید شیشه را عوض کرد. در صورت عایق نبودن شیشه می­توان به راحتی آن را تعمیر کرد اما در شیشه ­هایی که کیفیت پایینی دارند احتمال اینکه این اتفاق دوباره رخ دهد زیاد است. مواد اولیه UPVC از بهترین متریال هستند و در صورت تصمیم به تعویض پنجره میتوانید از پنجره ­های UPVC استفاده کنید.
  • یکی از روش ­هایی که باید حتما توسط متخصص انجام شود اسپری کردن محلول ضد عرق در داخل جدار شیشه است. در این روش سوراخی در شیشه ایجاد می­شود و از این طریق محلول وارد جدار داخلی شیشه شده و بخار بلافاصله محو می­شود. اگر طی این عملیات آسیبی به شیشه وارد شود راهی جز تعویض آن باقی نمی­ماند؛ پس حتما اجازه دهید تا این کار توسط یک متخصص انجام شود.
  • می­توانید تنها با تعویض قاب شیشه دوجداره در هزینه­ها صرفه­جویی کنید. پنجره­های دو تیکه قاب­های متحرکی دارند که می­توان به جای تعویض کلی پنجره و چهارچوب، فقط قاب را تعویض کرد. در این صورت باز هم استفاده از پروفیل UPVC پیشنهاد می­شود. از مزایای پروفیل UPVC می­توان به مقاومت در برابر خوردگی، استکام بالا، سبک و عایق بودن آن اشاره کرد.
  • با ایجاد سوراخ در شیشه می­توان آب حاصل از بخار را خارج کرد. برای این کار باید پنجره را از قاب جدا کرده و سپس سوراخ کوچکی در قسمت تزریق گاز ایجاد کنید. این کار نباید کیفیت شیشه را پایین بیاورد یا باعث شود گرد و خاک وارد آن شود. سپس با تابش آفتاب داخل جذار شیشه خشک شده و آب اضافی از سوراخ خارج می­شود و می­توان روی سوراخ را با چسب بست و دوباره عایق کرد.

جلوگیری از بخار زدن پنجره دوجداره

پیشگیری از ایجاد بخار شیشه در فصل سرد به دلیل لزوم گرمایش خانه کار سختی است. استفاده از شیشه­ی با کیفیت بهترین روش برای جلوگیری از بخار کردن شیشه است. پنجره­های دوجداره UPVC می­توانند انتخابی مناسب در این زمینه باشند. اگر می­خواهید با این نسل از شیشه­های دوجداره بیشتر آشنا شوید می­توانید به مقاله ” پنجره UPVC چیست” مراجعه کنید.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط