متن خود را برای جستجو وارد کنید

آشنایی با ویژگی دکوراسیون مینیمال

دکوراسیون مینیمال

خطوط صاف، محیط خلوت، فضای منظم، رنگ ­های نزدیک به هم، سادگی و شعار “کمتر همان بیشتر است” مضامینی هستند که وقتی به مینیمالیسم فکر می­کنیم برای ما تداعی می­شوند. نمی­توان زیبایی ساده ­ی دکوراسیون مینیمال را نادیده گرفت، با این حال دکوراسیون مینیمال چیزی فراتر از چند تکه مبلمان در یک زمینه ­ی سفید است که ممکن است به اتاق حس سردی، خالی بودن و مردگی بدهد. 

دکوراسیون مینیمال چیست؟

امروزه بیشتر مردم با کانسپت معماری مینیمال آشنایی دارند. مینیمالیزم در واقع عریان کردن اشیاء به فرم طبیعی آن­ها است. این مفهوم پرکاربرد را می­توان در هر جنبه­ای، از هنر و سبک زندگی گرفته تا معماری و دکوراسیون داخلی پیاده کرد.

طراحی داخلی مینیمال بسیار به طراحی داخلی مدرن نزدیک است و در آن تنها از ملزومات یک فضا، برای تداعی محیطی ساده و بی ­آلایش استفاده می­شود. سبک مینیمالیستی را می­توان با سادگی، خطوط صاف و استفاده از پالتی تک رنگ به عنوان ویژگی خاص فضا شناسایی کرد. دکوراسیون مینیمال معمولاً یک طبقه پلان باز، نور زیاد و مبلمان کاربردی را ترکیب می کند و بر شکل، رنگ و بافت فقط تعداد انگشت شماری از عناصر ضروری تمرکز می‌کند.

خصوصیات سبک مینیمال

  • استفاده از ملزومات: در طراحی داخلی مینیمال فقط از ملزومات استفاده می­شود؛ نور، فرم و زیبایی مواد معمولا در یک پلان باز، برای به وجود آوردن نوعی آزادی و آرامش در فضا به کار گرفته می­شوند. در دکوراسیون مینیمال جایی برای تزیینات پرزرق و برق و اضافی نیست. بجای آن، جزئیاتی بدون پیچیدگی در محیط قرار می­گیرند که با سایر اجزای اتاق در هارمونی هستند. این جزئیات می­تواند یک اثر هنری دیواری یا یک گلدان ساده روی میز نهارخوری باشد.
  • خطوط صاف: مانند دکوراسیون مدرن، در طراحی مبلمان و وسایل مینیمالیستی نیز بر کاربرد و مفید بودن تاکید ویژه­ای وجود دارد. سطوح صاف و صیقلی به همراه خطوط قوی و تمیز پیامی را به همراه دارد که حاکی از کاربردی بودن لوازم است. در دکوراسیون مینیمال خبری از مبلمان پر نقش و نگار و لوازمی با جزئیات زیاد نیست. به جای آن تمرکز بر روی سادگی شکل و فرم وسایل است.
  • پالت تک رنگ: معمولا در دکوراسیون مینیمال از پالت رنگی سفید، بژ و سایه­های توسی استفاده می­شود. پالت رنگ شامل سایه های طبیعی روشن و ملایم مانند خاکستری سرد و گرم است که با رنگ های آبی و سرد تلطیف می شود.

اتاق ­های خانه با ویژگی دکوراسیون مینیمال

در طراحی داخلی منزل به سبک مینیمال، به خصوص در بازسازی خانه های قدیمی، هویت بخشیدن به هر اتاق به عنوان بخشی مجزا از یک کل هماهنگ اهمیت ویژه­ای دارد. در ادامه ویژگی دکوراسیون مینیمال را در چند اتاق پرکاربرد خانه بررسی می­کنیم.

آشپزخانه مینیمال

چون هیچ خانه­ی مینیمالی بدون یک آشپزخانه­ی کاملا مدرن و پیشرفته کامل نمی­شود، پیشنهاد می­کنیم تا درصد زیادی از بودجه­ی بازسازی خانه ویلایی یا آپارتمان خود را به ساخت این قسمت اختصاص دهید. شاید تکمیل آشپزخانه به نظر آسان بیاید، اما باید گفت که به هیچ وجه این طور نیست و طراحی آشپزخانه مینیمال نیازمند تخصص و دقتی خاص است.

معایب UPVC بی کیفیت چیست
حتما بخوانید

برای شروع، به دلیل ساده بودن سبک مینمالیستی، بسیاری از لوازم ارزان قیمت و بی­کیفیت ممکن است با استایل مورد نظر شما هماهنگ باشد. پس باید در انتخاب خود دقت کنید و کابینت­ها و لوازم چوبی باکیفیتی انتخاب کنید که با بودجه­ی شما نیز هماهنگی داشته باشد. بعد از آن که اسکلت آشپزخانه­ی مینیمالیستی خود را کامل کردید می­توانید برای تزیینات و دیگر وسایل آشپزخانه هزینه کنید.

 یک پالت رنگی ساده یا سیاه و سفید با وسایل و ظروف رنگی که به محیط زندگی می­بخشند، در حالی که از تزیینات اضافی و طرح­های شلوغ خبری نیست. استفاده از کابینت‌های خوش ساخت و راه‌حل‌های ذخیره‌سازی هوشمند برای مرتب نگه‌داشتن سطوح بدون درهم ریختگی، می­تواند نمونه­ای از یک آشپزخانه­ی مینیمال ایده­آل را به تصویر بکشد.

اتاق خواب مینیمال

با تکیه بر اشکال هندسی، خطوط صاف، سایه­ های ساده و یک روتختی شیک، اتاق خواب مینیمال شخصی ­سازی شده خود را طراحی کنید. دقت داشته باشید صرفا هر قطعه ­ی هنری که توسط یک دیزاینر مینیمالیست درست شده است قرار نیست مناسب شما باشد.

نگران نباشید و از المان­ هایی که مختص دکوراسیون مینیمال نیستند استفاده کنید تا اتاق را آن طور که می­خواهید و با سلیقه شخصی خود چیدمان کنید. می­توانید ترکیبی از خطوط موازی و اشکال هندسی که با یکدیگر هماهنگ هستند را با رنگ­ های شفاف­ تر و آثار هنری خاص ترکیب کنید تا شخصیت و گرایش خود را به خوبی نمایش دهید. همچنین خرید پروفیل در و پنجره مینیمال و سفید می‌تواند به داشتن دکوری زیبا و مدرن کمک کند.

خانه مینیمال ایرانی

خانه ­های ایرانی معمولا با لوازم شلوغ و فرش­ های پرنقش تزیین می­شوند که نمایانگر هنر ایرانی و کار پیچیده ­ی استادکاران به جا مانده از قدیم است. اما خانه­ های امروزی فضای خانه­های ویلایی و خانه باغ­های قدیم را ندارند تا بتوان مبلمان سلطنتی، فرش­های بزرگ و بوفه­ های طرحدار قدیمی را در آن­ها جای داد. طراحی داخلی مینیمال برای فضاهای کوچک ایده ­آل است و با استفاده از این سبک می­توانید از فضای اندکی که در اختیار دارید حداکثر استفاده را ببرید.

اگر می­خواهید اصالت طراحی ایرانی را وارد طراحی مینیمال خانه ­ی خود کنید می­توانید چند قلم از لوازم خود را با الهام از هنر ایرانی انتخاب کنید. برای مثال تابلوهای مینیاتور تک­رنگ می­توانند رنگ و اصالت را به فضا اضافه کنند.

پنجره ­های مینیمال

از مزایای پروفیل UPVC، سادگی ظاهری، سبک بودن و امکان سفارش در ابعاد دلخواه است. پنجره ­های UPVC همچنین عایق صدا و حرارت هستند و می­توانند آرامش بیشتری را در فضای مینیمال شما ایجاد کنند.

یکی از المان­ های سبک مینیمالیستی استفاده از نور طبیعی در طراحی است. به همین جهت نوع و ابعاد پروفیل در و پنجره از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. همچنین سادگی ظاهری نیز در هنگام خرید پروفیل در و پنجره باید مد نظر قرار بگیرد. با این تفاسیر، استفاده از پروفیل UPVC می­تواند انتخابی مناسب و ایده­ آل باشد.

امتیاز

4 دیدگاه

  • فریبا گفت:

    یکی از قشنگ ترین ایده های دکور خانه مینیمال ایرانی اینه که به جای ظروف چینی و کریستال، از صنایع دستی مثل میناکاری و قلم کاری استفاده کنیم.

  • نیکی گفت:

    برای داشتن آشئزخانه مینیمال بهتره حتما از وسایل طرح چوب یا رنگ خنثی استفاده کنید.

  • گلچهره گفت:

    استفاده از رنگ طوسی و چند تا اکسسوری زرد هم برای دکوراسیون مینیمال خیلی قشنگ میشه.

  • شادی گفت:

    واقعا دکوراسیون مینیمال مهم ترین ویژگیش توی اینه که آدم آرامش زیادی داره… اگه دنبال آرامش و سکوتین حتما این دکوراسیون رو امتحان کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط