متن خود را برای جستجو وارد کنید

پنجره کشویی چیست؟

پنجره کشویی

پنجره‌ها انواع مختلفی دارند. ساده‌ترین نوع پنجره را می‌توان پنجره لولایی دانست که به یک سمت باز می‌شود. پنجره‌های لولایی‌ای که از دو سمت باز می شوند و پنجره‌هایی که از ضلع افقی می‌توان آنها را باز کرد از مدل‌های بعدی هستند که وارد بازار شده‌اند. نسل جدید پنجره‌ها هم آنهایی هستند که به صورت کشویی باز می‌شوند. اما پنجره کشویی چیست؟

یکی از انواع پنجره که جدیدتر از نوع لولایی هم هست پنجره کشویی است. بازشوی این پنجره‌ها به صورت ریل است و دو لنگه پنجره به شکل موازی بر روی ریل قرار می‌گیرند و به سمت چپ یا راست یا هر دو حرکت می‌کنند. در واقع پنجره کشویی می‌تواند یک لنگه یا دو لنگه باشد، یعنی یا یکی از اجزاء‌ آن متحرک و یکی از اجزاء ثابت باشند و یا هر دو جزء پنجره متحرک باشند.

همچنین این پنجره‌ها بیشتر در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که امکان باز کردن پنجره وجود ندارد. همانطور که می‌دانید پنجره‌های لولایی بازشو برای باز شدن کامل نیاز به فضای خالی هم اندازه عرض پنجره در جلوی خود دارند. ممکن است در جایی به دلیل قرار گرفتن وسایلی مانند کمد یا فضای کم نتوان پنجره را باز کرد. بنابر این بهترین پنجره UPVC برای این مکان‌ها، نوع کشویی آن است.

پنجره دوجداره کشویی چیست؟

سوال بعدی این است که پنجره دوجداره کشویی چیست؟ همانطور که می‌دانید پنجره‌ها از نظر جنس ساخت و نوع شیشه هم به چند دسته تقسیم بندی می‌شوند. مثلا پنجره‌های آلومینیومی و پنجره‌های UPVC از پرکاربردترین انواع پنجره‌ها هستند. هر کدام از این پنجره‌ها هم امکان دو جداره بودن را دارند. بنابراین به هر پنجره‌ای که دوجداره باشد و به صورت کشویی باز و بسته شود؛ پنجره دوجداره کشویی می‌گویند.

پنجره UPVC کشویی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پنجره‌های یو پی وی سی، مدل پنجره است. اگر پنجره upvc ای دوجداره باشد و به شکل کشویی باز و بسته شود به آن پنجره یو پی وی سی دوجداره کشویی می‌گویند. نوع کشویی آن‌ها هم می‌تواند به صورت افقی یا عمودی باشد. در پنجره‌های کشویی مهم‌ترین رکن، یراق آلات پنجره است. بنابراین هنگام خرید پروفیل درب و پنجره حتما بجز کیفیت خود پروفیل یو پی وی سی باید به کیفیت و آب بندی یراق آلات هم توجه کنید.

این پنجره‌ها از قسمت‌های مختلفی ساخته شده‌اند. از جمله اجزاء پنجره دو جداره، می‌توان به ریل و اسپانیولیت هم اشاره کرد. همچنین اکثر پنجره‌های کشویی توری پلیسه هم دارند که آن‌ها هم به صورت کشویی باز و جمع می‌شوند.

تفاوت پنجره کشویی و لولایی

در پنجره‌های کشویی، قسمتی به نام اسپانیولیت وجود دارد که مهم‌ترین بخش پنجره کشویی است. این بخش در واقع مسئول اصلی کشویی بودن پنجره است و اگر این بخش ضعیف باشد، در دراز مدت به راحتی خراب می‌شود. نکته مهم این است که برای هر ارتفاعی از پنجره باید اسپانیولیت خاص خود را تهیه کرد. این در حالی است که مهم‌ترین جزء پنجره لولایی، لولاهای آن است. در واقع تفاوت پنجره کشویی و پنجره لولایی در همین مسئله است. لولاها در پنجره لولایی مانند اسپانیولیت در پنجره کشویی بسیار مهم هستند و باید از کیفیت مرغوبی ساخته شده باشند؛ زیرا بخش متحرک پنجره را تشکیل می‌دهند و در صورت مرغوب نبودن به زودی خراب شده و یا از خاصیت عایق بودن پنجره کم می‌کنند.

گاز آرگون و راه‌های تشخیص آن در پنجره دوجداره
حتما بخوانید

تفاوت دیگر این دو نوع پنجره در میزان فضایی است که برای باز و بسته شدن نیاز دارند. همانطور که اشاره شد پنجره لولایی برای باز شدن احتیاج به یک فضای باز در جلوی خود دارد که باعث می‌شود در برخی مکان‌ها نتوان از آن استفاده کرد. اما پنجره کشویی به راحتی بر روی ریل خود حرکت افقی یا عمودی دارد و به هیچ عنوان فضایی را در بیرون از قاب پنجره اشغال نمی‌کند.

یکی از نکات مهمی که حتما باید هنگام خرید پنجره‌های کشویی به آن دقت شود؛ سهولت تمیز کردن آن است. ممکن است برخی پنجره‌های کشویی غیر استاندارد باشند و بخشی از قاب متحرک همواره بر روی قاب ثابت قرار بگیرد. در این حالت دسترسی به نقاط مختلف پنجره جهت تمیز کردن سخت خواهد بود. اما در پنجره‌های لولایی این محدودیت وجود نخواهد داشت. البته پنجره‌های کشویی مرغوب و استاندارد این مشکل را ندارند.

اگر بدانید پنجره UPVC چیست حتما اطلاع دارید که یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نوع پنجره استانداردهای مربوط به ابعاد و نسبت‌های طول و عرض آن‌ها است. در پنجره‌های لولایی تقریبا نیاز نیست که هیچ نسبت خاصی رعایت شود زیرا لولاها اگر به خوبی تقویت شده باشند، هنگام باز شدن پنجره می‌توانند وزن آن را تحمل کنند. اما در پنجره‌های کشویی این چنین نیست و عرض پنجره باید بزرگ‌تر و مساوی ارتفاع آن باشد تا بتواند وزن پنجره را تحمل کند و در دراز مدت هم آسیبی نبیند.

پنجره کشویی چه کاربردی دارد؟

این مدل پنجره یو پی وی سی در تمام اتاق‌ها و مکان‌ها کاربرد دارد؛ مخصوصا در مکان‌هایی که فضای جلویی آن‌ها باز نیست. همچنین درهای کشویی هم که همین سیستم را دارند برای ورودی بالکن‌ها، در اتاق، آشپزخانه و ورودی حیاط بسیار پرکاربرد هستند.

مخصوصا در مکان‌هایی که نیاز به نصب توری پلیسه هست این نوع در و پنجره بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد  و در واقع بهترین پنجره دو جداره یو پی وی سی به شمار می‌رود. همچنین برای کمدها و یا کابینت‌هایی که نیاز است از تمام فضای داخلی و خارجی آن‌ها استفاده شود هم این نوع پنجره و درها بسیار مناسب هستند.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط