متن خود را برای جستجو وارد کنید

آیا همه پنجره‌های دوجداره  upvcعایق صدا هستند؟

abayan-window

وقتی به واژه خانه فکر می‌کنیم یکی از اولین ویژگی‌هایی که به ذهنمان خطور می‌کند، آرامش است. در دنیای شلوغ امروز همه ما نیاز داریم تا به دور از شلوغی و سر و صدای بیرون، اوقاتی پر آرامش را در خانه خود سپری کنیم.

یکی از مشکلاتی که گریبان‌گیر شهرها و ساکنان آن شده، شلوغی و آلودگی صوتی است که آرامش افراد را حتی در محیط‌های بسته بر هم می‌زند. برای رفع این مشکل می‌توان با استفاده از در و پنجره‌های دوجداره upvc که عایق صوتی هستند، از ورود آلودگی صوتی به خانه جلوگیری کرد.

همانطور که گفته شد این پنجره‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که عایق صوتی باشند و سر و صدا را کاهش دهند. با این حال بعضی از افرادی که دست به خرید درب و پنجره یو پی وی سی می‌زنند، باز هم مشکل ورود سر و صدا به فضای داخل را دارند و از این مسئله شکایت می‌کنند.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با هم ببینیم دلیل عبور صدا از این نوع پنجره چیست؟ و آیا همه پنجره‌های دو جداره یو پی وی سی همین‌طور هستند؟

مشکلات پنجره‌های قدیمی

مشکل پنجره‌های قدیمی این بود که تغییرات آب و هوایی تاثیر زیادی بر ساختار آنها داشت و مواردی مثل برف، باران، سرما و گرما باعث استهلاک و پوسیدگی این پنجره‌ها می‌شد. همچنین استفاده از این پنجره‌ها باعث میزان هدر رفت انرژی را بالا می‌برد.

پنجره دو جداره upvc چه ویژگی‌هایی دارد؟

این روزها پنجره‌های دو جداره در بسیاری از ساختمان‌ها به کار می‌روند. در ساخت این پنجره‌ها متریال‌های مختلفی به کار می‌رود و یکی از پر کاربردترین متریال‌ها برای ساخت این نوع پنجره‌ها، پروفیل‌های یو پی وی سی است. پنجره‌های دوجداره upvc مقاومت بالایی دارد و یک عایق حفاطتی در برابر گرما و سرما است؛ همین امر باعث می‌شود هدر رفت انرژی به حداقل برسد.

مزایای پنجره دو جداره UPVC

عایق صوتی:

برای جلوگیری از ورود صدا به داخل ساختمان و کاهش آلودگی‌ های صوتی باید از عایق صوت استفاده شود. پنجره‌های دوجداره با وجود دو لایه شیشه ضخیم و مخصوص، و گاز میان این شیشه‌ها مانع از عبور سر و صدا می‌شوند وعایق خوبی در برابر صوت هستند.

عایق حرارتی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی:

پنجره های دوجداره upvc عایق بسیار خوبی برای گرما و سرما هستند، که سبب می شود صرف انرژی برای جبران گرما یا سرمای صرف شده هدر نرود. بنابراین وقتی هوا بسیار گرم است، این گرما از پنجره عبور نمی‌کند و هوای خانه را گرم نمی‌کند، همچنین در فصل سرما عایق حرارتی در این نوع پنجره سبب می‌شود گرمای داخل خانه به بیرون درز نکند و انرژی بیشتری برای تولید گرما در خانه هدرنرود.

مقاومت و دوام

نوسانات آب و هوایی مثل رطوبت، بارش، آلودگی، نور خورشید و … به تدریج باعث کاهش مقاومت و تخریب پنجره‌ها می‌شود. اما ساختار یو پی وی سی به گونه‌ای است که این نوع پنجره‌ها مقاومت بالایی در مقابل عوامل فرسایشی دارند و پروفیل‌هایشان دچار پوسیدگی، ساییدگی، تغییر رنگ و پوسیدگی نمی‌شود.

دیگر مزایای پنجره‌های دو جداره upvc:

به آسانی تمیز می‌شود

در مقابل شعله آتش مقاوم است

ظاهر و رنگ آن در شرایط مختلف جوی تغییر نمی‌کند

شیشه آن مه نگرفته و عرق نمی‌کند

نصب سریع و آسان

تنوع در طرح

امکان نصب توری و پرده دارد

علت عبور صدا از پنجره‌های دوجداره یو پی وی سی

پنجره‌ دوجداره در صورتی که از مواد مرغوب و طبق استانداردها ساخته شده باشد می‌تواند از ورود سر و صدا به داخل جلوگیری کند. اما بعضی از پنجره‌های دوجداره upvc در این مورد موثر نیستند عایق‌بندی صوتی مناسبی ندارند. دلیل عبور صدا از پنجره‌های دو جداره upvc یکی از موارد زیر است:

کیفیت متریال

با توجه به اینکه پنجره‌های دوجداره امروزه بیشترین کاربرد را دارند، تولید این پنجره‌ها هم افزایش یافته و در بعضی موارد توسط برندهایی تولید می‌شود که از متریال استاندارد استفاده نمی‌کنند. کیفیت پایین و نامطلوب ساخت این نوع پنجره‌های دوجداره سبب می‌شود عملکرد مناسبی هم نداشته باشند و نتوانند از نفوذ صدا جلوگیری کنند. پروفیل آبایان یکی از پروفیل‌های با کیفیتی است که می‌توانید با خیال راحت و اطمینان از عملکرد آن خریداری کنید.

جنس شیشه‌ها

این نوع پنجره‌ها شیشه‌های دو یا سه جداره دارند و فضای بین شیشه‌ها را نیز گاز پر کرده است. با توجه به اینکه بیشتر پنجره از شیشه تشکیل می‌شود، باید از شیشه با کیفیت و استاندارد با ضخامت کافی استفاده شود. در صورتی که ضخامت شیشه کم باشد یا نصب و اتصال شیشه به قاب، درست انجام نشده باشد عایق صوت و حرارت دچار نقص می‌شود و عملکرد مناسبی نخواهد داشت.

چرا باید از پروفیل‌های مستحکم یو پی وی سی آبایان برای در و پنجره استفاده کنید؟
حتما بخوانید

آب‌بندی

برای اینکه عایق‌بندی صوتی به صورت تمام و کمال انجام شود باید از درزگیرها و انواع مختلف آن که در بازار وجود دارد هم استفاده کرد. درزگیر باید به درستی انتخاب و نصب شود تا نتیجه مناسبی داشته باشد بنابراین بهتر است نصب درزگیر توسط متخصص انجام بگیرد.

گاز درون شیشه‌ها

در فضای میان شیشه‌های دوجداره گازی خنثی وجود دارد. این گاز عموما آرگون است و اگر پنجره آسیبی نبیند، تا سالها میان شیشه‌ها باقی می‌ماند. اگر کیفیت ساخت پنجره پایین باشد و تزریق گاز به درستی انجام نشده باشد، این گاز به زودی از شیشه‌ها خارج شده و عملکرد پنجره را بر هم می‌زند.

نحوه نصب

یکی از مهم‌ترین ملاک‌های عملکرد مناسب پنجره‌های دوجداره مربوط به نصب صحیح آنها است. نصب، تعویض و بازسازی پنجره‌ها حتما باید توسط افراد متخصص و شرکت‌های معتبر انجام شود تا بهترین نتیجه را بگیرید.

نوع پنجره

پنجره‌های دوجداره دارای عایق صوتی هستند و اما نوع پنجره upvc هم در عملکرد آن تاثیر دارد. مثلا پنجره‌های دو حالته و ثابت، عملکرد بهتری نسبت به پنجره‌های دوجداره کشویی دارند. اگر می‌خواهید انتخاب بهتری داشته باشید سعی کنید اطلاعات خود را در مورد پنجره‌هایی که قصد استفاده از آنها را دارید بالا ببرید. برای مثال پنجره دوجداره سقفی دارای ویژگی‌هایی است که ممکن است برای شما مفیدتر از یک پنجره دو جداره معمولی باشد. برای آشنایی با پنجره دوجداره سقفی و مزایا و معایب آن روی عبارت آن کلیک کنید.

البته تمامی پنجره‌های دوجداره یو پی وی سی باید عایق صوتی باشند، اما نوع بازشوی آن می تواند در میزان این عایق بودن تاثیر گذار باشد.

برای مثال ، پنجره دوجداره ثابت و پنجره لولایی دو حالته ، از بالاترین عایق بندی چه در برابر صوت چه حرارت برخوردارند، در حالی که در این بین پنجره های دوجداره کشویی عایق بندی ضعیف‌تری دارند.

بنابراین ، اگر در منطقه ای هستید که آلودگی صوتی بسیاری وجود دارد، برای بهره گیری بیشتر از پنجره دوجداره ، بهتر است به طراحی آن هم دقت کنید و نوع بازشویی که عایق صوتی بهتری دارد را انتخاب کنید.

ویژگی‌های یک پنجره دوجداره با عایق صوتی خوب

نکته اول در مورد پنجره دوجداره‌ با عایق صدای استاندارد این است که باید از برندهای معتبر و با کیفیت ساخت بالا تهیه شده و استانداردهای لازم را دارا باشد. ضخامت جداره های آن حداقل 20 میلی‌متر بوده، مقدار مناسبی از گاز آرگون در فضای میان شیشه‌های آن باشد. علاوه بر این موارد، ظاهر و طراحی مناسب پنجره و نحوه بازشدن آن هم اهمیت دارد.

در محیط‌های شلوغی که میزان بیشتری آلودگی صوتی دارد، می‌توان از محصولاتی چون پنجره دوجداره دارای روکش لمینت یا پنجره سه جداره دو حالته بازشو استفاده کرد که دارای بهترین لاستیک‌های درزبندی یعنی EPDM هستند.

علت صدای زوزه باد پنجره های دوجداره

شنیده شدن صدای باد در بعضی از منازل می‌تواند باعث بر هم زدن آرامش ساکنان خانه شود. دلایلی که باعث می‌شود این صدا به گوش می‌رسد در موارد زیر خلاصه شده است:

قرارگیری در ارتفاع:

هرچقدر محل زندگی شما در مکان مرتفع‌تری باشد احتمال اینکه صدای باد به گوشتان برسد بیشتر است. این امر علاوه بر نوع در و پنجره، به عواملی مثل میزان ارتفاع، طراحی ساختمان از نظر بادگیر بودن و شرایط آب و هوایی بستگی دارد. 

محل قرارگیری پنجره در نمای ساختمان:

محل قرارگیری پنجره در ساختمان از این نظر اهمیت دارد که پنجره‌های دوجداره دارای شیار تخلیه آب هستند تا آبی که با پنجره تماس دارد از این مسیر عبور کند و خالی شود. اما در بعضی از موارد همین شیار تبدیل به عاملی برای شنیده شدن صدای وزش باد می‌شود.

برای جلوگیری از این اتفاق پنجره نباید در محلی قرار بگیرد که مدام در معرض وزش شدید باد باشد. به طور کلی زاویه و محل قرارگیری پنجره در نمای ساختمان در این امر اهمیت دارد.

نصب غلط و غیر استاندارد پنجره دوجداره:

در صورتی که پنجره دوجداره به صورت غیر اصولی و حتی با کوچک‌ترین مشکل نصب شود، ممکن است از نظر عایق‌بندی صوتی و حرارتی مشکل داشته باشد. پنجره‌ای که به درستی نصب و درزگیری نشده باشد می‌تواند عاملی برای به گوش رسیدن صدای باد باشد.

چه پنجره‌هایی بهترین عایق‌بندی صوتی را دارند؟

پنجره‌های دوجداره که دارای عایق صوتی خوبی هستند، توسط برندهای باسابقه و معتبر تولید می‌شوند. نکاتی که در ادامه بیان می‌شود برخی از ویژگی‌های چنین پنجره‌ای است:

کیفیت مناسب در همه متریال‌های پنجره شامل یراق‌آلات، پروفیل‌ها، لاستیک‌های درزگیر مناسب و …

استفاده از پروفیل گالوانیزه

استفاده از پروفیل upvc حداقل چهار کاناله

کلام آخر

در این مطلب ویژگی‌ها و قابلیت‌های پنجره‌های دوجداره یو پی وی سی را شناختیم و دلیل عبور صدا از بعضی پنجره‌های دوجداره را بررسی کردیم. همانطور که گفته شد برای خرید در و پنجره upvc استاندارد که عایق صوت و حرارت است چند نکته اهمیت زیادی دارد.

ابتدا اینکه محصول با کیفیت را خریداری و از اورجینال بودن جنس آن اطمینان حاصل کنید. همچنین برای نصب این پنجره‌ها حتما از متخصصین کارآزموده بهره بگیرید.

پنجره‌های دوجداره upvc به طور معمول عایق صوت و حرارت هستند. اگر پنجره شما دارای این ویژگی نیست، نکاتی که گفته شد را بررسی کنید و از محصول مناسب و با کیفیت استفاده کنید.

پایان

امتیاز

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط