متن خود را برای جستجو وارد کنید

اجزای تشکیل دهنده درب و پنجره UPVC

پنجره پروفیل UPVC

درب و پنجره UPVC پرکاربردترین نوع از انواع موجود درب و پنجره در بازار است. استقبال از این نوع درب و پنجره دلایل مختلفی دارد؛ مثلا جلوگیری از اتلاف انرژی و عایق بودن آن نسبت به صدا و دما و آب باران از اصلی‌ترین مزایای پنجره UPVC است.

همچنین عمر و دوام بسیار بالای آن‌ها و عدم نیاز به تعمیر و رنگ زدن سالانه باعث شده تا برای هرکس که به فکر ساختن جایی می‌افتد اولین گزینه بکارگیری درب و پنجره UPVC باشد. البته این اتفاق دلایل اقتصادی هم دارد که به قیمت پروفیل در و پنجره بستگی دارند. اما به هر حال بهتر است برای انتخاب و خرید، بدانیم که UPVC چیست و با اجزای مختلف پنجره UPVC آشنا شویم.

اجزا تشکیل دهنده درب و پنجره دوجداره UPVC

ابتدا اجزای درب و پنجرهUPVC را با یکدیگر مرور می‌کنیم و بعد از آن به سراغ شناخت چگونگی تولید و ساخت درب و پنجره UPVC می‌رویم. درواقع یک پنجره استاندارد UPVC از چندین جزء مختلف تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها کارایی مخصوص به خود را دارند و در جایگاه خود مهم است که با کیفیت باشند. قیمت هر کدام از این اجزا روی قیمت پروفیل در و پنجره تاثیر خواهد گذاشت.

پروفیل یو پی وی سی در و پنجره

پروفیل و گالوانیزه قاب پنجره

مهم‌ترین بخش و دلیل تفاوت این نوع از درب و پنجره‌ها با انواع قدیمیشان درواقع جنس بدنه اصلی آن‌ها است که از پروفیل UPVC ساخته شده است. اصلی‌ترین جزء از اجزای درب و پنجره UPVC قاب یا چهار چوب آن است که از جنس پروفیل UPVC ساخته شده است. پروفیل UPVC به صورت ذاتی سفید رنگ است و نیازی به نقاشی سالانه ندارد. همچنین به دلیل اینکه مقاومت و استحکام بالایی ندارد، سازندگان در و پنجره از ورقه گالوانیزه درون آن استفاده می‌کنند. در حالت استاندارد، سازندگان از گالوانیزه با ضخامت 1.5 میلی متر یا 1.25 استفاده می‌کنند که در صورت نصب صحیح و مرغوب بودن جنس آن، چهار چوب در و پنجره بسیار محکم خواهد بود.

همچنین قاب پنجره از دو قسمت جدا از هم تشکیل می‌شود: قاب پنجره یا همان فریم اصلی و فریم شیشه یا همان قاب بازشو پنجره که دور تا دور شیشه قرار می‌گیرد.

زهوار UPVC

زهوار یک پروفیل است که معمولا هم از جنس آلومینیوم یا UPVC است و در تا دور شیشه قرار می‌گیرد. زهوار از اصلی‌ترین اجزای درب و پنجره UPVC است زیرا وظیفه اصلی آن فیکس کردن و نگهداری شیشه سر جای خود یعنی بر روی سش یا فریم و قاب پنجره است.

لاستیک درزبندی

از آنجایی که درب و پنجره UPVC حتما باید عایق باشد، نقش لاستیک درز بندی یا گسکت در پنجره بسیار مهم است. این لاستیک فضاهای بین شیشه و زهوار را پر می‌کند و تقریبا ۱۵ درصد از عایق بندی را بر عهده دارد.

آشنایی با قطعه‌های پروفیل یو پی وی سی
حتما بخوانید

یراق آلات پنجره UPVC

به صورت کلی به اجزایی که به قاب و شیشه اضافه می‌شوند و معمولا هم فلزی هستند مانند دستگیره، زبانه قفل، انواع بازشوها، لولاها و سیلندر درب و پنجره، یراق آلات می‌گویند. این اجزای درب و پنجره UPVC هم بسیار مهم هستند و در کیفیت پنجره و قیمت آن بسیار موثرند.

یراق آلات پنجره UPVC

شیشه دوجداره

شیشه دو جداره یا حتی سه جداره دلیل اصلی عایق بودن درب و پنجره UPVC هستند. به این علت که از دو یا سه لایه شیشه فلت یا مسطح تشکیل شده‌اند و در بین این لایه‌ها گاز بی اثر و عایقی قرار دارد که از انتقال انرژی جلوگیری می‌کند. همین امر در صرفه جویی انرژی و کاهش آلودگی صوتی هم اثر زیادی دارد.

فرایند تولید درب و پنجره UPVC

تمام مراحل تولید و ساخت پروفیل UPVC توسط ماشین آلات صنعتی انجام می‌شود و به صورت اتوماتیک است. پیش از تولید آن حتما باید ابعاد درب و پنجره را بدانیم تا ابعاد پروفیل در و پنجره از پیش تعیین کنیم. برای تولید پروفیل UPVC هم ابتدا مواد اولیه را در شرایط کارخانه‌ای با یکدیگر میکس می‌کنند و سپس در مرحله نهایی یا اکسترود، خمیر به دست آمده را به وسیله اکستروژن در قالب‌های مشخصی شکل دهی می‌کنند. البته بسیاری از شرکت‌ها هم

خرید پروفیل در و پنجره را در دستور کار خود دارند.

پس از نهایی شدن اندازه‌ها، آن‌ها را به دستگاه CNC می‌دهند و این دستگاه بر اساس برنامه‌ای که برایش تعریف شده شروع به تولید اجزای مختلف درب و پنجره می‌کند. محل قرار گیری شیارها و دستگیره‌ها تماما و اتوماتیک توسط دستگاه ایجاد می‌شوند. همزمان هم در اتاق کنترل کیفی به این پروسه نظارت می‌شود و به صورت استاندارد در هر ۳۰ سانت یک جای پیچ هم قرار می‌گیرد. همچنین به صورت همزمان ورقه‌های گالوانیزه نیز آماده و در ابعاد پروفیل در و پنجره برش داده شده و در جای خود پیچ می‌شوند.

مراحل مونتاژ درب و پنجره UPVC

در مرحله نهایی هم تمام اجزای درب و پنجره UPVC با یکدیگر مونتاژ می‌شوند. نکته مهم عایق بودن و درست فیکس شدن این قطعات است. بخصوص در مرحله قرار گیری شیشه دوجداره، دقت و حساسیت بسیار بالایی لازم است. همچنین تمام یراق آلات و لاستیک‌های درزبندی هم به خوبی باید در جای خود قرار بگیرند.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط