متن خود را برای جستجو وارد کنید

استانداردهای لازم برای پنجره‌های یو پی وی سی

استانداردهای لازم برای پنجره‌های یو پی وی سی

پروفیل‌های به کار رفته در درب‌ و پنجره‌های یو پی وی سی هنگام ساخت باید استانداردهایی را دارا باشند. این استانداردها شاخصی برای ارزیابی کیفیت و ظاهر پروفیل‌ها هستند. استاندارد پروفیل‌ها در دو نوع بین‌المللی و داخلی اهمیت دارد که در ایران به استاندارد ۶۸۴۰ معروف است. در این مقاله ضمن بیان استانداردهای لازم برای پنجره‌های یو پی وی سی، مواردی که برای دریافت شاخص استاندارد مورد بررسی قرار می‌گیرند را بیان خواهیم کرد و به نکات مهم آن می‌پردازیم.

انواع استانداردهای پروفیل UPVC

پروفیل‌های تولید شده برای انواع درب و پنجره دارای دو استاندارد اصلی هستند. نوع اول که با عنوان BS EN 12608 شناخته می‌شود، استانداردی است که توسط  کشور انگلستان اعلام شده و  اروپا نیز از همین استاندارد استفاده می‌کند. آخرین ویرایش استاندارد اروپا در سال 2003 انجام شده است. نوع دوم نیز مربوط به استاندارد کشور آلمان است که با عنوان RAL GZ 716-1 شناخته می‌شود و آخرین ویرایش آن در سال 2008 ارائه شده است.

در ایران تمامی استانداردها توسط موسسه استاندارد و تحقیقات ایران اعلام می‌شود. این موسسه برای ارزیابی کیفیت پروفیل‌هایی که برای ساخت در و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرند را با عنوان استاندارد ۶۸۴۰ معرفی کرده است.

مهم‌ترین دلیل اعلام شاخص‌های استاندارد، تولید پروفیل‌هایی با خصوصیات و مقاومت یکسان است که برای تولید پنجره‌های دو جداره UPVC در نظر گرفته می‌شود.

استاندارد پروفیل‌های UPVC

استانداردهای بین‌المللی BS و RAL پروفیل‌ها را از جهات مختلفی مورد بررسی قرار می‌دهند. از جمله فاکتورهای اصلی در بررسی پروفیل‌ها می‌توان به استاندارد ضخامت در دیواره‌های اصلی و دیواره فرعی در پروفیل اشاره کرد. در این استانداردهای بین‌المللی، ضخامت دیوارها بیشتر از ۲.۸ میلی‌متر برای دیواره اصلی و بیشتر از ۲.۵ میلی‌متر برای دیواره فرعی در نظر گرفته شده که به‌عنوان پروفیل‌های نوع A یا کلاس یک شناخته می‌شوند.

اگر ضخامت دیواره‌های اصلی بیشتر از ۲.۵ میلی‌متر و دیواره‌های فرعی بیشتر از ۲ میلی‌متر باشد به‌عنوان پروفیل نوع B و یا کلاس دو معرفی می‌شوند.

استاندارد BS علاوه ‌بر دو نوع فوق، استاندارد نوع C را هم معرفی کرده است. در این نوع محدوده‌ای از نظر ابعاد تعیین نمی‌شود و ملاک آن توسط تولید کننده اعلام خواهد شد. در واقع بر اساس توافق بین سازنده و خریدار پروفیل استانداردی تعریف می‌شود.

شاخص‌های مورد بررسی در استاندارد پروفیل‌ها

از جمله شاخص‌هایی که در استانداردهای بین‌المللی و داخلی مورد بررسی قرار می‌گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابعاد و اندازه‌های پروفیل‌ها
  • ظاهر پروفیل‌ها و شرایط ارسال آن‌ها
  • وزن پروفیل
  • شرایط آب و هوایی و آزمون‌های آن
  • تست مواد اولیه
  • تست مقاومت حرارتی پروفیل
  • تست مقاومت پروفیل در برابر ضربه و فشار
تفاوت شیشه دو جداره و سه جداره در پنجره‌های ساختمان چیست؟
حتما بخوانید

اصطلاحات مرتبط با استاندارد ۶۸۴۰

در استاندارد ۶۸۴۰ از اصطلاحاتی استفاده شده که به شما کمک می‌کند انواع پروفیل یو پی وی سی را بشناسید و با کاربردهای آن آشنا شوید. در ادامه برخی از این موارد را بیان خواهیم کرد.

  • پروفیل: طول ماده اکسترودی با برش عرضی معین
  • پروفیل اصلی: پروفیلی که در درب و پنجره دو جداره یو پی وی سی وظیفه تحمل مقدار بار یا وزن را دارد.
  • پروفیل ثانویه: این نوع پروفیل در درب و پنجره دو جداره upvc به عنوان پروفیل فرعی استفاده می‌شود و بار پنجره یا درب بر روی آن سوار نیست.
  • سطح قابل دید: قسمتی که در زمان بسته بودن در یا پنجره upvc قابل دیدن است.

ابعاد پنجره‌های دو جداره

استانداردهای لازم برای پنجره‌های یو پی وی سی

از جمله عواملی که باید در تعریف استاندارد پنجره UPVC مورد توجه قرار داد، ابعاد پنجره است. برای مثال پنجره‌های نصب شده در سرویس‌های بهداشتی یا آشپزخانه که جهت هواگیری کاربرد دارند، معمولا دارای ابعاد کوچکتری نسبت به سایر درب و پنجره‌ها هستند. در نتیجه استاندارد این پنجره‌ها نیز در ابعاد کوچکتری تعریف می‌شود. در عین حال درب و پنجره‌هایی که به‌عنوان درب ورودی یا پنجره اصلی مورد استفاده قرار میگیرند، طبق استاندارد‌های تعریف شده، ابعاد بزرگتری خواهند داشت.

شکل ظاهری پروفیل‌ها

از دیگر موارد مهم در تست استاندارد پروفیل‌ها، شکل ظاهری آن است که هنگام ساخت و نصب، مورد نظر قرار می‌گیرد. این پروفیل‌ها  باید رنگ ثابت و یکنواختی داشته باشند. همچنین سطح آن‌ها هیچ‌گونه ترک، جسم خارجی یا حفره نداشته باشد.

البته زنگ‌زدگی‌های سطحی که روی پروفیل ظاهر می‌شوند، در صورتی که تاثیری بر روی ظاهر نداشته باشد و فرآیند ساخت درب و پنجره دو جداره upvc مشکلی ایجاد نکند، اهمیت چندانی نخواهد داشت.

یکی دیگر از نکات مهم در ظاهر پروفیل‌ها، شرایط نگهداری و انبارداری است. به‌صورتی که سطح تمامی پروفیل‌ها باید صاف و دور از ایجاد هر گونه ضربه باشد.

سخن پایانی

در ساخت پروفیل‌های UPVC باید استانداردهای مورد نظر قرار بگیرد تا پروفیل تولید شده کیفیت مطلوبی داشته باشد.

استانداردهای بین‌المللی شامل استاندارد BS EN 12608 است که توسط  کشور انگلستان اعلام شده و نوع دوم نیز استاندارد RAL GZ 716-1 است که مربوط به کشور آلمان است. استانداردی داخلی پروفیل‌ها در ایران هم با عنوان ۶۸۴۰ شناخته می‌شود که شاخص‌های مختلفی مثل ابعاد، شکل ظاهری، مقاومت در برابر ضربه و غیره را بررسی می‌کند.

پروفیل آبایان با چندین سال سابقه در این حوزه، برای سفارش و خرید پروفیل درب و پنجره با  ارائه مشاوره‌های لازم با حضور کارشناسان حرفه‌ای همراه شماست.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط