متن خود را برای جستجو وارد کنید

پنجره دو جداره یو پی وی سی با پنجره آلومینیوم چه تفاوتی دارد؟

تفاوت UPVC و آلمینیوم

از بین انواع مختلف متریال‌ مورد استفاده برای ساخت در و پنجره‌ها، دو ماده یو پی وی سی و آلومینیوم، پرکاربردترین‌ها هستند. البته در گذشته بیشتر پنجره‌های آلومینیومی رواج داشتند اما امروزه بیشتر از متریال UPVC استفاده می‌شود. هر کدام از این جنس‌ها کاربرد مشخص خود را دارند و دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب مخصوصی هستند که آنها را از هم متمایز می‌کند. بنابراین با شناخت تفاوت‌های‌ آنها و مقایسه در و پنجره UPVC با آلومینیومی می‌توانید اتخاب بهتر و مناسب‌تری برای خانه و محل کار خود داشته باشید.

ویژگی های پنجره آلومینیومی

آلومینیوم هنوز هم از پرکاربردترین متریال‌ها برای ساخت در و پنجره است. بخصوص در مقایسه با آهن معمولا بیشتر از آلومینیوم استفاده می‌شود زیرا وزن بسیار سبک‌تر و حالت پذیری بیشتری دارد. پنجره‌های آلومینیومی از تنوع بیشتری برخوردارند و در ابعاد و طرح‌های گوناگون قابل سفارشند. پنجره‌های آلومینیومی اگرچه وزن کمتری نسبت به نوع آهنی خود دارند اما دارای استحکام بسیار خوبی هستند. همچنین نصب آن‌ها هم بسیار آسان است و نیازی به جوشکاری و عملیات بنایی ندارند. به علاوه اینکه این پنجره‌ها دارای زهوار تک جداره بوده و تا ۶۰ درصد عایق هستند و دما را به خوبی کنترل می‌کنند. علاوه بر تمام این موارد، پنجره آلومینیومی نگهداری آسانی هم دارد و در صورت قدیمی شدن به راحتی می‌توان آن را فروخت.

ویژگی های پنجره UPVC

هنگام مقایسه در و پنجره UPVC با آلومینیومی، باید از ویژگی‌های پنجره یو پی وی سی هم سخن گفت. این پنجره‌ها از پروفیل‌های مخصوصی ساخته می‌شوند و دارای شیشه‌های دوجداره و زهکشی خوب هستند. پنجره‌های UPVC دارای مزایای فراوانی هستند. یکی از این مزایا رنگ ثابت آن‌ها است که باعث می‌شود دیگر نیازی نباشد به صورت سالانه نقاشی شوند. از دیگر مزایای پنجره‌های UPVC می‌توان به عایق بودن تمام و کمال در برابر سرما و گرما، صدا و آب باران اشاره کرد. همچنین این پنجره‌ها هم در طرح‌ها و ابعاد متنوعی ساخته می‌شوند؛ قابلیت نصب سریع دارند و تقریبا پاسخگوی همه نیازهای مشتریان خود هستند. همچنین پنجره‌های یو پی وی سی دارای طول عمر بالایی هم هستند و تا مدت‌ها بدون اینکه تغییر شکل پیدا کنند یا کیفیتشان کم شود کارایی دارند.

تفاوت پنجره UPVC با پنجره آلومینیومی

تفاوت اصلی این دو نوع پنجره در واقع به جنس قاب آن‌ها برمی‌گردد. آلومینیوم و upvc تفاوت‌های آشکاری دارند. آلومینیوم یک فلز شکل پذیر است و در بسیاری از محصولاتی که روزمره استفاده می‌کنید؛ کاربرد دارد. از طرفی فارغ از مدل پنجره یو پی وی سی، این ماده از یک نوع ترکیب پولیمری و شیمیایی ساخته می‌شود. ماندگاری هر دو ماده تقریبا خوب است اما یو پی وی سی ها بیشتر از آلومینیوم ماندگاری دارند.

مقایسه درب و پنجره قدیمی با دوجداره: چرا تعویض کنیم؟
حتما بخوانید

مقایسه پنجره آلومینیوم با UPVC

هنگام مقایسه در و پنجره UPVC با آلومینیومی باید میزان عایق بودن هر دو جنس پنجره را بررسی کرد. بهترین پنجره دوجداره یو پی وی سی از پروفیل‌های حفره‌ای ساخته می‌شود و بنابراین می‌توان این مدل پروفیل‌ها را از بهترین عایق‌های حرارتی دانست. ماده یو پی وی سی یک عایق ذاتی فوق‌العاده در برابر سرما و گرما است. این در حالی است که آلومینیوم یک فلز رسانا است و به سرعت دما را منتقل می‌کند. بنابراین در زمینه عایق بودن، پنجره‌های آلومینیومی تقریبا هیچ حرفی برای گفتن در برابر پنجره‌های UPVC  ندارند.

برای مقایسه در و پنجره UPVC با آلومینیومی باید مقاومت آن‌ها را هم به دقت بررسی کرد. پنجره‌های آلومینیومی به مرور زمان خراب خواهند شد و حتی ممکن است دچار تغییر شکل بشوند. همچنین این پنجره‌ها در برابر حرارت بالا مقاومت چندانی ندارند. این در حالی است که پنجره‌های یو پی وی سی، هم در برابر آتشسوزی و حرارت‌های بسیار بالا و هم در برابر ضربه و فشارهای زیاد بسیار مقاومند. به دلیل اینکه پنجره‌های یو پی وی سی به صورت ذاتی سفید رنگ هستند، خط و خراش‌ها و آسیب‌های به وجود آمده روی آنها زیاد مشخص نمی‌شود.

پنجره‌های آلومینیومی به دلیل رسانا بودن و خواص فیزیکی که دارند در تغییرات دمایی، واکنش نشان می‌دهند. به همین دلیل بخار آب موجود در هوا دچار میعان شده و قطرات آب روی پنجره جمع می‌شود. این امر باعث خواهد شد بعد از مدت زمان کوتاهی قاب پنجره دچار تغییر رنگ و خوردگی شود. اما پنجره‌های upvc اینگونه نیستند و چون عایق حرارتی خوبی هستند هیچوقت عرق نمی‌کنند. همین امر باعث شده تمیز کردن آنها راحت‌تر باشد و عمرشان هم طولانی‌تر شود. همچنین پنجره‌های آلومینیومی حتی اگر عرق هم نکنند، به مرور دچار خوردگی و تغییر رنگ می‌شوند، این در حالی است که پنجره‌های یو پی وی سی عمر مفید و با کیفیتی دارند.

عایق بندی پنجره‌های UPVC در برابر بارندگی و آب هم بسیار مناسب است و اگر به خوبی نصب شده باشند به هیچ عنوان اجازه نفوذ آب را به داخل خانه نمی‌دهند. اما دقیقا برعکس این موضوع برای پنجره‌های آلومینیومی صادق است. مخصوصا اگر چند سالی از عمر آن گذشته و لولاها و درزگیر‌های آن کهنه شده باشند.

پنجره آلومینیومی بهتر است یا پنجره UPVC؟

بعد از مقایسه پنجره UPVC و پنجره آلومینیومی بهتر و راحت‌تر می‌توان درباره مناسب بودن هر کدام از آنها نظر داد. با توجه به نکات گفته شده، به نظر می‌رسد که پنجره‌های UPVC کیفیت بهتری ارائه می‌دهند و ماندگاری بیشتری هم دارند. البته با نگاهی به قیمت پروفیل درب و پنجره می‌توان متوجه شد که پنجره‌های آلومینیومی گرانتر هستند.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط