متن خود را برای جستجو وارد کنید

راه‌های حفاظت از پنجره‌های دو جداره

حفاظت از پنجره‌های دو جداره

طول عمر پنجره‌های دو جداره پس از نصب، با نحوه نگهداری آن رابطه مستقیم دارد. در نتیجه شما به عنوان مصرف کننده باید نکاتی را در رابطه با نظافت و سرویس کردن مداوم پنجره‌ها بدانید. در این مقاله اهمیت نگهداری از پنجره‌های دو جدار UPVC، نحوه حفاظت و نکات لازم در این مورد را بیان خواهیم کرد.

دلایل اهمیت نگهداری از پنجره دو جداره

با وجود اینکه پنجره‌های دو جداره نسبت به سایر انواع پنجره‌ها طول عمر بیشتری دارند ولی با نگهداری و حفاظت از آن‌ها می‌توان نقش مهمی در افزایش طول عمر پنجره‌ها ایجاد کرد. دلایل زیر از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که اهمیت حفاظت از پنجره‌ها را دو چندان می‌کنند:

  • حفظ زیبایی ظاهری پنجره‌ها و نمای ساختمان‌ها
  • افزایش کارایی و ارتقای طول عمر پنجره‌ها
  • حفظ کیفیت عایق پنجره‌ها

نحوه حفاظت از پنجره‌های دوجداره UPVC

یکی از مهم‌ترین مواردی که در افزایش طول عمر پنجره‌های دو جداره و حفاظت از آن‌ها اهمیت دارد، نظافت و روغن‌کاری پنجره و قطعات آن است. در واقع پس از طراحی، تولید و نصب پنجره‌ها، افزایش طول عمر آن به نحوه حفاظت بستگی دارد.

در ادامه مهم‌ترین موارد در شست‌وشوی این پنجره‌ها و همچنین سرویس کردن آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

نحوه شستشوی پنجره‌ها

با توجه به اینکه بخش مهمی از حفاظت پنجره‌ها به نظافت آن‌ها وابسته است، لازم است در رابطه با نحوه شست‌وشوی آن نیز آشنایی داشته باشید. پنجره‌ها به‌ویژه در مناطق شهری به‌صورت مداوم در معرض گرد و غبار و آلودگی هستند. عاملی که علاوه‌بر تاثیر منفی بر نمای پنجره‌ها، باعث کاهش طول عمر آن‌ها و آسیب قطعات در بلندمدت خواهد شد.

نکات و روش‌های تمیز کردن پنجره

بهترین روش برای تمیز کردن پنجره استفاده از آب و صابون است. این در صورتی است که استفاده از مواد شیمیایی باعث خوردگی و از بین بردن رنگ پنجره‌ها می‌شود و در نهایت مجبور به رنگ کردن آن خواهید شد.

پارچه‌های بدون پرز بهترین وسیله برای پاک کردن آلودگی‌های روی پنجره هستند.

برچسب ها را بلافاصله بعد از نصب از روی پنجرهجدا کرده و محل چسب لیبل را با آب و صابون بشویید.

در صورتی که برچسب‌ها برای مدت طولانی روی پنجره باقی بمانند، در اثر تابش نور خورشید و رطوبت به‌سختی کنده خواهند شد و نمای خوبی ایجاد نمی‌کنند.

انتخاب پنجره مناسب آشپزخانه
حتما بخوانید

نحوه حفاظت از قطعات پنجره

علاوه‌بر نظافت، نگهداری از قطعات پنجره نیز یکی دیگر از مواردی است که برای افزایش طول عمر آن باید مورد توجه قرار دهید. برخی از این نکات عبارتند از:

  • قطعات فلزی داخلی و خارجی در پنجره‌ها را باید به‌صورت مداوم تمیز کنید تا گرد و غبار آن‌ها از بین برود.
  • در فواصل زمانی مشخص، قطعات مکانیکی پنجره‌ها را با استفاده از روغن‌های رقیق، روغن‌کاری کنید تا هر گونه اصطکاک آن از بین برود.
  • قطعات مکانیکی را پس از نظافت، گریس‌کاری کنید.
  • دستگیره‌ها و بخش‌های متحرک پنجره را به‌منظور جلوگیری از هرز شدن، چک کنید.
  • وسایل گرمایشی و حرارت‌زا مثل آتش جوشکاری یا شعله مستقیم در آشپزخانه را در معرض پنجره‌های دوجداره قرار ندهید.
  • اگر قصد رنگ کردن یا سیمان‌کاری فضای اطراف پنجره‌ها را دارید، حتما قبل از انجام، پنجره‌ها را با یک پوشش مناسب بپوشانید. در صورتی که لکه رنگ روی پنجره ریخت، بلافاصله آن را پاک کنید؛ چرا که باعث کدر شدن پنجره خواهد شد.
  • برای افزایش طول عمر درزگیرها و حفظ عایق آن، لاستیک‌های درزگیر پنجره‌ها را در زمان‌های مشخص (حداکثر سه ماه یک‌بار) با استفاده از آب و صابون و یک پارچه نرم تمیز کنید. این کار باعث حفظ انعطاف و تمیزی لاستیک‌ها خواهد شد.

تاثیر کیفیت پنجره‌ها در حفاظت از آن‌ها

کیفیت پروفیل‌های به کار رفته درب و پنجره‌ها علاوه‌بر اینکه در افزایش طول عمر آن‌ها موثر است، با نحوه نگهداری آن‌ها نیز رابطه مستقیم دارد. با این توصیف که پروفیل‌های با کیفیت در طول زمان کمتر دچار تغییر رنگ یا زرد شدن می‌شوند، در نتیجه می‌توانید نیازی به تعویض یا سرویس آن‌ها در کوتاه‌مدت نخواهید داشت.

پروفیل آبایان با تولید پروفیل‌های باکیفیت، ضمن ارائه مشاوره‌های تخصصی برای خرید پروفیل‌های درب و پنجره امکان خرید محصولاتی با رعایت استانداردهای جهانی را به شما می‌دهد.

سخن پایانی

طراحی، تولید و نصب پنجره‌های دو جداره UPVC تنها مراحل مهم در حفظ کیفیت آن‌ها نیستند. پس از این مراحل، بخش مهم دیگری یعنی استفاده و حفاظت از پنجره‌ها اهمیت پیدا می‌کند.

در نتیجه به‌عنوان مصرف‌کننده این پنجره‌ها باید اطلاع کافی از نحوه محافظت، نگهداری و حتی تمیز کردن پنجره‌ها داشته باشید. برای مثال به‌صورت منظم پنجره‌ها را تمیز کرده و قطعات مکانیکی آن را رگلاژ کنید. همچنین برای شستشو از محلول‌های شیمیایی استفاده نکرده و فقط با آب و صابون آن را پاک کنید تا سطح پنجره کدر نشده و آسیب نبیند.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط