متن خود را برای جستجو وارد کنید

هرچیزی که باید راجع به پروفیل‌های گالوانیزه بدانید

پروفیل‌های گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه از محصولات صنعتی‌ است که به‌عنوان مواد اولیه در صنایع مختلفی مانند تولید درب و پنجره‌های  UPVC ، خودروسازی، ساخت کانال‌های آبی، تولید سقف‌های شیروانی و همچنین صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پروفیل‌ها شامل ورقه‌هایی هستند که به دلیل داشتن یک پوشش فلزی از آهن و فولاد در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارند. معمولا این نوع پروفیل‌ها به‌صورت رول فرم و فابریک و در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند. در این مطلب از سری مطالب پروفیل آبایان، ضمن معرفی پروفیل‌های گالوانیزه، به ویژگی‌ها، مزایا و همچنین کاربرد آن اشاره خواهیم کرد.

پروفیل گالوانیزه چیست؟

پروفیل‌های گالوانیزه، پروفیل‌هایی هستند که به دلیل داشتن یک پوشش مقاوم از آهن و فولاد نسبت به سایر انواع آن متفاوتند. در واقع گالوانیزه کردن یک نوع فرآیند شیمیایی، الکتریکی و مکانیکی است که بر اساس آن یک پوشش فلزی برای افزایش مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی روی محصول ایجاد می‌شود. ضخامت پوشش گالوانیزه با توجه به کاربرد محصول متفاوت است.

این روکش در فرایندهای سرد یا گرم روی پروفیل‌ها قرار می‌گیرد که رایج‌ترین آن روش گرم است و قطعات در دستگاه‌های مذاب، غرق می‌شوند. قابل ذکر است که روش نورد گرم (به جز فولادهایی با مقاومت بسیار بالا که دارای کمبود هیدروژن هستند) تاثیری بر مقاومت فلز نمی‌گذارند.

این نوع پروفیل‌ها در تولید محصولات مختلفی که در فضاهای باز و محیط‌هایی که در معرض ضربه یا مواد اسیدی قرار می‌گیرند، کاربردی هستند.

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای پروفیل‌های گالوانیزه، به‌دلیل مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، تولید انواع درب و پنجره‌های دوجداره است. استفاده از این پروفیل‌ها باعث می‌شود تا در صورت آسیب دیدن ورق گالوانیزه، مشکلی برای پروفیل فولادی ایجاد نشود.

کاربرد پروفیل گالوانیزه

پروفیل‌های گالوانیزه در صنایع مختلفی استفاده می‌شود ولی مهم‌ترین کاربرد آن در صنعت ساختمان و مقاوم‌سازی انواع قاب درب و پنجره‌های یو پی وی سی، ساخت کانال، سینی کابل، انواع لوله است. این نوع پروفیل‌ها همچنین در فضاهای خارجی و مکان‌هایی که رطوبت زیادی دارند، کاربردی هستند.

همچنین ظاهر زیبای پروفیل‌های گالوانیزه باعث شده است که برای محیط‌هایی مثل پارکینگ‌ها بسیار پرطرفدار باشند.

پروفیل گالوانیزه به‌دلیل مقاومت بالایی که دارند جهت مقاوم‌سازی قاب درب و پنجره‌های پی وی سی مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث حفظ فرم اصلی و عدم تغییر آن در طولانی مدت می‌شود.

ضخامت پروفیل‌ها با توجه به سطح پنجره متفاوت خواهد بود. به‌ صورتی که هر چقدر سطح پنجره‌ها بیشتر باشد از ورقه‌هایی با ضخامت بالاتر استفاده می‌شود. حداقل ضخامت این ورقه‌ها ۶/۰ و در نمونه معمولی آن ۲۵/۱ است که در پنجره‌های خانگی کاربرد دارند. در آپارتمان‌ها و برج‌هایی مرتفع از پروفیل‌های با ضخامت بالا استفاده می‌شود چرا که استقامت پنجره را بالا می‌برد.

آیا همه پنجره‌های دوجداره  upvcعایق صدا هستند؟
حتما بخوانید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در رابطه با ضخامت پروفیل‌های گالوانیزه بدانید، این است که با بستن یراق آلات روی قطعات، افزایش ضخامت گالوانیزه در پنجره‌های دوجداره تقویت شده و استقامت پنجره را در مقابل فشار هوا بالا می‌برد.

ویژگی‌های پروفیل‌های گالوانیزه

پروفیل های گالوانیزه

مهم‌ترین ویژگی‌های ورق‌های گالوانیزه از نظر فنی عبارت‌اند از:

  • عرض ورقه: ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰
  • ●        ضخامت ورقه : ۱۸/۰، ۴۰/۰، ۹۰/۰، ۲، ۶ م
  • میزان وزن کویل: ۵/۳ الی ۱۲ تن
  • کوتینگ: ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۸۰، ۲۲۰، ۲۷۵
  • اندازه قطر داخل کویل: ۵۷۰ الی ۶۲۰

مزایای پروفیل‌های گالوانیزه چیست؟

پروفیل گالوانیزه یکی از کاربردی‌ترین انواع پروفیل‌های مصرفی در صنایع مختلف هستند. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشش گالوانیزه پروفیل‌ها به‌دلیل مقاومت در برابر خوردگی، عمر بیشتری داشته و در نتیجه خرید بهینه‌تری از نظر هزینه انجام می‌دهید.
  • گالوانیزه کردن پروفیل‌ها گرچه قیمت اولیه آن را افزایش می‌دهد ولی هزینه تعمیرات و نگهداری کمتری دارد.
  • پوشش گالوانیزه با وجود ساختار متالوژیکی خاص خود، مقاومت زیادی در برابر صدمات مختلف مکانیکی، سایش و انواع خوردگی‌ها دارد.
  • پروفیل‌های گالوانیزه در شرایط محیطی نامساعد، طول عمری نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ سال دارند و نیازی به تعویض آن‌ها نخواهد بود.
  • پوشش گالوانیزه با وجود پوشش‌ دهی همه جانبه در بخش‌های مختلف، از مقاطع ریز موجود در سطح فولاد در برابر خوردگی محافظت می‌کند و در نتیجه طول عمر زیادی دارد.
  • تست این نوع ورق‌ها به‌سادگی و بدون نیاز به دستگاه انجام می‌شود که آسان و بدون صرف زمان اضافی است.
  • با استفاده از این نوع پوشش‌ روی پروفیل‌ها، نیاز به رنگ‌کاری و آماده‌سازی سطح وجود ندارد.
  • از پروفیل‌های گالوانیزه می‌توان در شرایط جغرافیایی و محیطی مختلف استفاده کرد و محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد.

سخن پایانی

از پروفیل‌های گالوانیزه به‌دلیل مقاومت بالا و کاربردی بودن آن، در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن به علت مقاومت بالا در برابر ضربه و زنگ‌زدگی، تولید قاب درب و پنجره است.

پروفیل آبایان با رعایت استانداردهای روز دنیا، محصولاتی با کیفیت بالا تولید می‌کند. برای خرید پروفیل درب و پنجره، ضمن مشاوره با کارشناسان متخصص می‌توانید، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط