متن خود را برای جستجو وارد کنید

پروفیل مولیون چیست؟

مولیون ثابت

در صورتی که به معماری ساختمان علاقه داشته باشید، حتما انواع پنجره را از نزدیک دیده‌اید. این پنجره‌ها هر طرح و شکلی که داشته باشند، دارای یک‌ سری قاب و ستون در اطراف خود هستند. وظیفه این ستون‌ها نگهداری شیشه در داخل قاب و همچنین نگهداری از فریم پنجره در برابر ناملایمات محیطی مانند باد، ضربه و لرزش است. جنس این ستون‌های افقی و عمودی می‌تواند چوبی، آلومینیومی، آهنی یا کامپوزیتی باشد. به این ستون‌های عمودی و افقی که پنجره را در دل خود جای داده‌اند، مولیون (Mullion) می‌گویند. در ادامه توضیح خواهیم داد که پروفیل مولیون چیست و چه استفاده‌هایی در صنعت ساختمان سازی دارد. با ما همراه باشید.

مولیون در ساخت و ساز ساختمان چه کاربردی دارد؟

در صنعت ساختمان سازی و معماری، به ستون‌های عمودی که فریم‌های پنجره را از هم جدا کرده و به آن استحکام می‌بخشند، مولیون گفته می‌شود. مولیون در برخی موارد ممکن است فقط جنبه تزیینی داشته باشد و خیلی در استحکام پنجره به کار نیاید.

پروفیل در لغت، به تجهیزات و مقاطعی گفته می‌شود که در ساخت لوازم مختلف ساختمانی کاربرد دارند. بنابراین به لوازمی که در ساخت مولیون پنجره، نورگیر یا دریچه‌های ساختمان به کار می‌رود، پروفیل مولیون می‌گویند. جنس این پروفیل‌ها در گذشته بیشتر چوبی و فلزی بوده است اما امروزه از ورقه‌های کامپوزیتی مانند UPVC در ساخت پروفیل مولیون استفاده می‌شود. البته پروفیل در و پنجره به مولیون محدود نمی‌شود و در مقاطعی مانند Muntins (مونتینز) هم استفاده می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تفاوت بین Mullions و Muntins چیست؟

در صورتی که به بناهای تاریخی دقت کرده باشید، متوجه فریم‌های کوچک شیشه‌های به کار رفته در پنجره‌ها می‌شوید. در گذشته ساخت شیشه‌های با ضخامت کم و مساحت زیاد امری دشوار بوده است، به همین دلیل صنعتگران شیشه‌ها را در ابعاد کوچکتری تولید می‌کردند و معماران برای در کنار هم نگهداشتن این قطعات شیشه، از مقاطعی استفاده می‌کرده‌اند که در اصطلاح امروزی به آن‌ها مونتینز می‌گویند.

مونتینز در واقع مقاطع مختلف شیشه را از هم جدا می‌کند و باعث استحکام بیشتر پنجره در برابر ضربه می‌شود. شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که تفاوت مونتینز با پروفیل مولیون چیست؟ در واقع مولیون‌ها ستون‌های اصلی پنجره بودند که بار اصلی چارچوب و شیشه را به دوش می‌کشیدند؛ اما مونتینز در حال حاضر بیشتر جنبه تزیینی و محافظتی برای پنجره‌ها دارد و به شیشه منازل، نمایی شبکه‌ای می‌بخشد. در حال حاضر بسیاری از معماران در صورت استفاده از مونتینز، آن را خارج از قاب اصلی و به عنوان محافظی برای شیشه استفاده می‌کنند. به همین دلیل جنس مونتینز اغلب فلزی است.

توری پلیسه ای چیست؟ آشنایی با انواع توری پلیسه ای و قیمت آن ها
حتما بخوانید

کار پروفیل مولیون چیست؟

همان‌طور که گفته شد، مولیون‌ها ستون‌های عمودی نگه‌دارنده پنجره‌ها هستند. پروفیل مولیون به خوبی در اطراف شیشه‌ پنجره قرار گرفته و در واقع پنجره و چارچوب را به یکدیگر مرتبط می‌کند. مهم‌ترین کار پروفیل مولیون نگهداری پنجره در جای خود و پوشاندن درزهای اطراف آن است.

در پروفیل درب و پنجره دوجداره، دو شیشه بر روی مولیون سوار می‌شوند و پروفیل مولیون وظیفه نگهداری این دو شیشه و عایق سازی فضای بین آن‌ها را بر عهده دارد. در حال حاضر، این پروفیل اغلب از جنس UPVC است. هم اکنون انواع پروفیل مولیون در سایت پروفیل در و پنجره آبایان در دسترس شما عزیزان قرار دارد.

کاربرد پروفیل مولیون در پنجره چیست؟

کاربرد پروفیل مولیون روز به روز در حال افزایش است. در گذشته از مولیون فقط برای استحکام و نگه‌داری پنجره استفاده می‌شد، اما امروزه پروفیل‌های مولیون در عایق سازی و زیباسازی پنجره‌ها نیز اهمیت بسیاری دارند. اما دلیل تاکید ما بر استفاده از پروفیل مولیون چیست؟

پروفیل‌های مولیون جدید، جنس کامپوزیتی دارند و با فراهم آوردن سطح مقطعی چندلایه در اطراف پنجره علاوه بر محکم کردن شیشه در جای خود، به خوبی ناحیه بازشو را نیز می‌پوشانند. به همین دلیل در هنگام خرید پروفیل درب و پنجره UPVC باید حتما به ظرافت به کار رفته در پروفیل مولیون آن دقت کنید. در صورتی که مایل به خرید پروفیل درب و پنجره یو پی وی سی هستید، و یا در تهیه پروفیل مولیون دچار سردرگمی شده‌اید، حتما از تیم مشاوره‌ آبایان کمک بگیرید.

انواع پروفیل مولیون

سطح مقطع پروفیل مولیون شکلی مانند حرف (T) انگلیسی دارد و همانطور که گفتیم، به به خوبی می‌تواند فضای پنجره را در قسمت‌های افقی و عمودی پوشش دهد. به عنوان مثال از پروفیل مولیون می‌توان برای کتیبه بالای پنجره دوجداره و upvc استفاده کرد. حال که متوجه شدیم پروفیل مولیون چیست می‌توانیم به انواع مختلف این سازه‌ی پرکاربرد بپردازیم. پروفیل‌های مولیون موجود در بازار را به طور کلی می‌توان به چهار دسته طبقه‌بندی کرد، این چهار دسته عبارتند از:

پروفیل مولیون ثابت سری ۶۰

از این پروفیل می‌توان در کنار مجموعه پروفیل های ۶ سانتی‌متری استقاده کرد.

پروفیل مولیون ثابت سری ۷۰

 این پروفیل مولیون ثابت، عرضی معادل 70 میلی‌متر یا 7 سانتی متر دارد و طبیعتا باید آن را در کنار سایر پروفیل‌های 7 سانتی استفاده کرد.

پروفیل مولیون متحرک

پروفیل مولیون متحرک به لنگه بازشو پنجره متصل شده و هنگام باز شدن پنجره، همراه آن حرکت می‌کند. از این نوع پروفیل مولیون می‌توان در در و پنجره‌های دوجداره و upvc فرانسوی یا ساده استفاده کرد. در این نوع پنجره هر دو لنگه کنار قابلیت باز شدن در کنار هم را دارند.

مولیون کتیبه کشویی

پروفیل‌های کشویی با سایر پروفیل‌ها به طور کلی تفاوت دارند و به همین دلیل، این نوع مولیون شباهت اندکی به انواع دیگر پروفیل مولیون دارد. در واقع از این پروفیل مولیون می‌توان به عنوان تقسیم کننده‌ای افقی در داخل پنجره‌های کشویی شکل استفاده کرد.

امیدواریم با خواندن این مطلب به این دانش دست یافته باشید که پروفیل مولیون چیست، چه کاربردی دارد و با انواع آن آشنا شده باشید.

امتیاز

5 دیدگاه

  • یاسمین طبرستانی گفت:

    سلام ممنون ار مطلب مفیدتون من تا قبل ار این نمیدونستم پروفیل مولیون چیست و چه کاربردی داره

  • بیتا ناصری گفت:

    با سلام
    میشه بفرمایید انواع پروفیل مولیون جه کاربردهایی داره؟

    • مدیر سایت گفت:

      با سلام
      گذشته از مولیون فقط برای استحکام و نگه‌داری پنجره استفاده می‌شد، اما امروزه پروفیل‌های مولیون در عایق سازی و زیباسازی پنجره‌ها نیز اهمیت بسیاری دارند

  • حیدر باقری گفت:

    پروفیل در لغت چه معنایی داره؟ممنون میشم پاسخ سوال منو بدید لطفا

    • مدیر سایت گفت:

      درود جناب باقری
      پروفیل در لغت، به تجهیزات و مقاطعی گفته می‌شود که در ساخت لوازم مختلف ساختمانی کاربرد دارند. بنابراین به لوازمی که در ساخت مولیون پنجره، نورگیر یا دریچه‌های ساختمان به کار می‌رود، پروفیل مولیون می‌گویند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط