متن خود را برای جستجو وارد کنید

چرا نوار آب‌بندی استاندارد در پروفیل یوپی‌وی‌سی اهمیت دارد؟

DAW_SSC_sliding_section_close

پروفیل‌های UPVC به دلیل اینکه به‌عنوان یک عایق صوتی و حرارتی عمل می‌کنند امروزه بسیار پرطرفدار هستند و در ساخت انواع در و پنجره‌ها از آن استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین مواردی که در عایق‌بندی مناسب پروفیل‌ها تاثیرگذار است، نحوه آب‌بندی آن‌هاست. در این مقاله با اشاره به اهمیت نوار آب‌بندی استاندارد در پروفیل یو پی وی سی، کاربرد آن را در محصول نهایی بررسی خواهیم کرد.

نوار آب‌بندی استاندارد چیست؟

برای ساخت پروفیل‌های یو پی وی سی از مواد اولیه‌ای به‌نام نوار TPV درزبندی استفاده می‌شود. این نوارها برای آب‌بندی و به‌عنوان عایقی در برابر صدا، حرارت، رطوبت و گرد و غبار کاربرد دارند. ضمن اینکه کیفیت و کارایی پنجره‌های دو جداره یو پی وی سی را نیز افزایش می‌دهند.

بهترین نوع نوار آب‌بندی، لاستیک‌های مقاومی است که در برابر سایش و پارگی بتواند از پنجره محافظت کند. در نتیجه میزان عایق بودن پنجره‌های دو جداره با کیفیت نوار آب‌بندی آن ارتباط مستقیم دارد. علاوه‌بر کیفیت مواد اولیه، این نوارها باید به نحوی باشند که تمامی قسمت‌ها را به‌طور کامل پوشش دهند. در غیر این صورت باعث اختلال در کارایی یا تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی خواهند شد.

نوار آب‌بندی استاندارد علاوه‌بر اینکه باید در برابر فرسودگی و پارگی مقاومت بالایی داشته باشد، نسبت به عواملی مانند تغییرات دما، روی خواص فیزیکی و مکانیکی نباید تاثیرگذار باشد.

عوامل موثر در آب‌بندی پنجره‌های یوپی‌وی‌سی

در آب‌بندی صحیح پنجره upvc عوامل مختلفی تاثیرگذارند. از جمله آن‌ها می‌توان به کیفیت پنجره، برند تولید کننده، یراق آلات و همچنین نصب صحیح پنجره اشاره کرد. در ادامه هر یک از این موارد را به‌صورت مجزا بیان خواهیم کرد.

کیفیت تولید و نقش آن در آب‌بندی پنجره

در تمامی محصولات کیفیت حرف اول را می‌زند. هر چقدر کیفیت محصول تولید شده بیشتر باشد، نه تنها عمر مفیدتری دارد بلکه در کارایی آن هم تاثیرگذار است. در رابطه با پنجره‌ها، کیفیت به‌معنی؛ ساخت پروفیل بر اساس ابعاد استاندارد، کاملا تراز و بدون هیچ گونه برآمدگی یا کجی است.

بررسی علت عبور صدا از درب و پنجره دوجداره
حتما بخوانید

در صورتی که پروفیل‌ها با کیفیت نبوده و از نظر ظاهری به‌خوبی قالب‌گیری نشده باشند، به‌سادگی رگلاژ نمی‌شوند و آب‌بندی آن‌ها نیز استاندارد نیست.

یراق آلات پنجره

یراق آلات به‌ویژه اسپانیولت یکی دیگر از مواردی است که در آب‌بندی تاثیر زیادی دارد. آلیاژ به‌کار رفته در اسپانیولت باید کیفیت بالایی داشته باشد تا بتواند فشار وارده را تحمل کند. در حال حاضر بیشتر اسپانیولت‌ها در بازار ساخت دو کشور ترکیه و آلمان هستند که برندهای آلمانی کیفیت بالاتری دارند.

نحوه نصب پنجره و تاثیر آن در آب‌بندی

با وجود اینکه مراحل تولید پنجره‌ و کیفیت مواد اولیه به‌کار رفته در آن نقش اساسی دارد ولی نباید نقش نحوه نصب در آب‌بندی پنجره‌های یوپی‌وی‌سی را نادیده گرفت. در واقع نصب پنجره یکی از مهم‌ترین مراحلی‌ست که در کیفیت پنجره دو جداره تاثیرگذار است و اگر به صورت صحیح انجام نشود، کارایی پنجره استاندارد را کاهش می‌دهد.

تاثیر درزگیرها در نوارهای آب‌بندی

از دیگر عوامل مهم برای آب‌بندی پنجره‌ها می‌توان به تاثیر درزگیرها و چسب‌های آب‌بندی اشاره کرد. این محصولات در انواع و مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. بهترین نوع چسب برای آب‌بندی پنجره‌های یوپی‌وی‌سی که در هنگام نصب مورد استفاده قرار می‌گیرد، چسب‌های سیلیکونی است. در بین انواع نوارهای درزبندی نیز، درزگیر EPDM از بهترین نوار‌ها موجود هستند که نوعی پلاستیک با انعطاف است.

نقش شیار تخلیه (راه آب پنجره)

یکی از مهم‌ترین کاربردهای آب‌بندی پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی ایجاد یک عایق رطوبتی و جلوگیری از نفوذ آب است. شیار تخلیه در این پنجره‌ها هنگام ایجاد رطوبت به آن کمک می‌کند تا آب را به مسیر دیگری هدایت کرده و مانع از نفوذ آن شود. این شیارها به‌نوعی ساخته می‌شوند که در صورت بارندگی، آب وارد آن شده و از یک مسیر دیگر خارج شود و مانع از جمع شدن آب یا نفوذ آن به داخل پنجره خواهد شد. شیار تخلیه علاوه‌بر اینکه باید به‌صرت استاندارد ساخته شده باشد، در زمان نصب نیز باید به شکل صحیح انجام شود.

سخن پایانی

آب‌بندی استاندارد در پروفیل یوپی‌وی‌سی یکی از مهم‌ترین مواردی‌ست که تاثیر مستقیمی در کیفیت پنجره می‌گذارد.

عواملی مانند کیفیت پنجره، یراق آلات استفاده در آن، نحوه نصب، طراحی نوع شیار تخلیه و غیره از جمله عواملی هستند که در آب‌بندی استاندارد پروفیل‌ها اهمیت زیادی دارند.

پروفیل آبایان با رعایت استانداردهای روز دنیا، محصولاتی مانند پنجره و درب‌های با کیفیت را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای خرید پروفیل درب و پنجره می‌توانید ضمن مشاوره با کارشناسان، با اطمینان از کیفیت بالا محصول خود را سفارش دهید.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط