متن خود را برای جستجو وارد کنید

گاز آرگون و راه‌های تشخیص آن در پنجره دوجداره

Argon-Gas-diagram

با شلوغ شدن شهر‌ها و افزایش جمعیت، آلودگی صوتی نیز افزایش یافته است. همین‌طور، با توجه به اهمیت صرفه‌جویی در منابع انرژی استفاده از پنجره دوجداره بسیار رواج یافته و در ساختمان‌ها به کار برده می‌شود. پنجره دو جداره از دو یا چند شیشه دوجداره ساخته می‌شود و فاصله بین شیشه‌های آن، با گاز آرگون پر می‌شود. در واقع گاز آرگون در پنجره‌‌های دوجداره باعث متمایز شدن آن‌ها نسبت به پنجره‌های معمولی شده و مشکلاتی نظیر؛ سروصدا، اتلاف انرژی و … را از بین می‌برد. در ادامه با ما همراه باشید تا گاز آرگون و راه‌های تشخیص آن در پنجره‌های دوجداره را باهم بررسی کنیم.

گاز آرگون چیست؟

گاز آرگون یکی از اجزای اصلی برای ساخت شیشه‌های دو جداره UPVC است. آرگون یک گاز خنثی، بی‌خطر، بی‌رنگ و نجیب است و با هیچ ماده‌ای ترکیب شیمیایی نمی‌شود. این گاز بین فاصله‌ی شیشه‌های دوجداره قرار گرفته و عبور انرژی و صدا را به حداقل رسانده و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

نقش گاز آرگون در پنجره‌های دوجداره

argon_glazing

این گاز بی‌اثر، چگالی بیشتری نسبت به هوا دارد و باعث نزدیک شدن دمای شیشه به دمای اتاق می‌شود. برای آن‌که بهره‌وری انرژی و عملکرد کلی پنجره بیشتر شود، از گاز آرگون در ساخت آن استفاده می‌شود.

گاز آرگون در پنجره باعث:

  • کاهش سرعت عبور صدا و صوت
  • عایق شدن مناسب پنجره‌ها
  • کاهش تبادل گرما
  • عدم آلوده کردن محیط زیست
  • کاهش احتمال یخ‌زدگی پنجره‌ها
  • افزایش کارآمد بودن پنجره
  • کاهش اتلاف انرژی
  • پایین آمدن هزینه‌ها
  • افزایش ایمنی

و… می‌شود.

راه‌های تشخیص وجود گاز آرگون در پنجره‌های دو جداره

همان‌طور که گفته شد، آرگون یک گاز بی‌اثر و بی‌رنگ است و به همین دلیل هم تشخیص آن کار دشواری است. اما تشخیص گاز آرگون باعث می‌شود تا کیفیت شیشه‌ی مد نظرتان را مورد بررسی قرار دهید.

پنجره مناسب برای آپارتمان‌های کنار اتوبان
حتما بخوانید

نکته‌ی مهم برای تشخیص گاز آرگون این است که شیشه‌های دوجداره یو پی وی سی که حاوی آرگون هستند، برخلاف شیشه‌هایی که به جای گاز، تمام هوای داخل شیشه‌ها گرفته می‌شود، به شدت در برابر گرما و صدا عایق بوده و مقاوم هستند و دچار اختلال نمی‌شوند. در ادامه آیتم‌های دیگری را برای وجود گاز آرگون در شیشه‌های دو جداره گفته خواهد شد.

  1. اختلاف دمای جداره داخلی و خارجی شیشه‌ها

در شیشه‌هایی که با گاز آرگون پر شده‌اند، اختلاف دما بین دو جداره‌ی داخلی و خارجی آن‌ها وجود دارد. جداره داخلی شیشه به علت هم دما بودن با محیط داخلی ساختمان گرم بوده و جداره خارجی شیشه چون در معرض هوای آزاد قرار دارد باید سرد باشد. با لمس کردن شیشه این اختلاف دما را به راحتی متوجه خواهید شد.

  • قرار دادن شیشه در آب

یکی دیگر از راه‌های تشخیص گاز آرگون این است که شیشه را در آب فرو کرده و بعد از مدتی در برابر آفتاب قرار دهید. اگر در داخل شیشه بخار ایجاد شود، به معنی عدم وجود آرگون در شیشه است.

  • فاصله‌دهنده یکپارچه بین دو شیشه

بعضی از تولیدکنندگان برای جلوگیری از خروج گاز آرگون از شیشه، از فاصله‌دهنده (اسپیسیر) استفاده می‌کنند. با این‌کار، گاز آرگون به هیچ‌عنوان از شیشه خارج نمی‌شود.

  • سوپاپ‌های تزریق گاز در فاصله‌دهنده‌ها

روی بعضی از فاصله‌دهنده‌های آلومینیومی شیشه‌های دوجداره، سوپاپ‌هایی برای ورود و خروج گاز آرگون قرار گرفته است. امروزه از این فاصله‌دهنده‌های آلومینیومی و سوپاپ‌های مورد استفاده برای تزریق گاز، علی‌رغم قیمت بیشتری که نسبت به گاز آرگون دارند برای پنجره‌های UPVC مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در آخر

گاز آرگون وقتی در شیشه‌ها قرار می‌گیرد، دچار هیچ‌گونه تبادل شیمیایی با محیط نمی‌شود. صوت و دما با شدت و سرعت کمتری به آرگون می‌رسد و از شدت آن کاسته می‌شود. همچنین شیشه‌هایی که حاوی آرگون باشند، دچار تعرق و میعان نمی‌شوند. با توجه به نکات ذکر شده، هنگام خرید درب و پنجره دوجداره می‌توانید از وجود آرگون در آن‌ها مطمئن شوید.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط