متن خود را برای جستجو وارد کنید

UPVC چیست؟

مواد اولیه از upvc

در صورتی که قصد آشنایی با صنعت ساختمان سازی را داشته باشید یا بخواهید منزل خود را نوسازی کنید، قطعا با نام UPVC برخورد خواهید کرد. گسترده بودن این مقوله، در ابتدا ممکن است شما را دچار سردرگمی کند، اما در این مقاله، ما قصد داریم تا ابعاد مختلف این کالای ساختمانی مهم را بررسی کرده و به کامل‌ترین شکل ممکن، توضیح دهیم که UPVC چیست و چه کاربردی دارد. در صورتی که شما هم به معماری و ساختمان سازی علاقه دارید، این مطلب را از دست ندهید.

تاریخچه UPVC

در گذشته‌های نه چندان دور، از فلزاتی همچون آهن و آلومینیوم، به وفور در تولید در و پنجره‌‌های ساختمانی استفاده می‌شد. همچنین به منظور ساخت درهای ساختمان و چارچوب پنجره، در برخی مناطق، از چوب استفاده می‌کردند. پس از به روز شدن علم معماری و علمی‌تر شدن صنعت ساختمان سازی، محققین دریافتند که به کارگیری این مواد در مصالح ساختمانی، علاوه بر هزینه زیادی که دارد، باعث هدر رفت مقادیر بسیاری انرژی می‌شود؛ چراکه درب و پنجره‌های چوبی و آهنی، عایق صوت و حرارت نیستند.

با ادامه تحقیقات در این زمینه در سال 1960 میلادی، اولین پروفیل عایق کامپوزیتی در اروپا ساخته شد. حدود دوازده سال بعد و در دهه 50 نیز اولین کارخانه تولید تجهیزاتی از جنس UPVC در ایران شروع به کار کرد. پس از آنکه مردم و مهندسان ایرانی فهمیدند که UPVC چیست و از مزایای آن آگاه شدند، خرید پروفیل درب و پنجره یو پی وی سی افزایش پیدا کرد، به گونه‌ای که هم‌اکنون بازار پروفیل در و پنجره را به طور کامل در اختیار خود دارد. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که UPVC از چه چیزی ساخته می‌شود، در ادامه به پاسخ این سؤال خواهیم پرداخت.

UPVC از چه چیزی ساخته شده است؟

UPVC مخفف کلمات Unplasticized PolyVinyl Chloride است. این عبارت به معنی حالت پلی وینیل کلرید غیر پلاستیکی است. حدود 85 درصد از متریال اصلی UPVC، از همین ماده‌ی پلی وینیل کلرید تشکیل شده است. اما این ماده چگونه به دست آمده و تولید می‌شود؟

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، UPVC در واقع از نفت خام و نمک تشکیل شده است. به وسیله دستگاه‌های عظیم پالایشگاهی، از نفت خام، اتیلن به دست می‌آید و از سمت دیگر، از نمک، کلر را استخراج می‌کنند. از ترکیب این دو ماده، طی یک فرآیند پیچیده آزمایشگاهی، مونومر وینیل کلرید (VCM) به دست می‌آید. این ماده به شدت سمی و خطرناک است. پس از این مرحله، در پالایشگاه، فرآیند پلیمرازسیون بر روی این ماده انجام شده و پلی وینیل کلرید یا بصورت خلاصه، PVC  بدست می‌آید. این ماده برخلاف VCM به هیچ عنوان سمی نبوده و قابل ارتجاع است. در حال حاضر، PVC سومین پلیمر پرتولید پلاستیکی در سرتاسر جهان است. به این ترتیب PVC تولید می‌شود، اما UPVC چیست؟

پروفیل‌های UPVC در واقع از افزودن ماده فتالات یا BPA به  PVC ایجاد می‌شوند. این ماده واکنش پذیری PVC را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که محصولات UPVC با آب هیچ واکنشی نشان ندهند؛ به همین دلیل، در تولید لوله‌های انتقال آب شرب، باید از UPVC استفاده شود. ضمنا این ماده، باعث ایجاد استحکام بیشتری در UPVC شده و استفاده‌های آن را گسترده‌تر می‌کند. ضمنا UPVC نسبت به PVC پایدارتر بوده و در مقابل حرارت، مقاومت بیشتری دارد.

upvc چیست

امروزه علاوه بر تولید UPVC از مواد اولیه، می‌توان آن را از بازیافت محصولات استفاده شده مانند پروفیل یو پی وی سی بازشو در و پنجره به دست آورد. به این ترتیب، علاوه بر کمک به محیط زیست، از هزینه‌های تولید و کالای تمام شده نیز کاسته می‌شود.

کاربردهای UPVC چیست؟

از این ترکیب ارزشمند در بیشتر صنایع استفاده می‌شود. UPVC به دلیل مقاومتی که در برابر حرارت دارد، می‌تواند در ساخت برخی ماشین‌آلات صنعتی به کار برود. از این پلاستیک ارزشمند، همچنین می‌توان در تولید انواع لوله بهره برد. همانطور که گفته شد، به دلیل واکنش پذیری پایین UPVC، مواد داخل لوله‌هایی از این جنس، دچار تغییر ماهیت نمی‌شوند. از UPVC همچنین در تولید مخازن آب استفاده می‌شود، در گذشته استفاده از منابع آب فلزی مرسوم بود، اما به دلیل سبکی و مقاومت این مخازن در برابر گرما، امروزه مخزن‌های یو پی وی سی بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند.

محاسبه آنلاین قیمت پنجره دوجداره UPVC
حتما بخوانید

اما اگر از خود می‌پرسید که علت محبوبیت فراوان UPVC چیست، باید به استفاده گسترده این پلیمر در صنعت ساختمان سازی اشاره کنیم. از این ماده در ساخت پروفیل درب و پنجره دوجداره استفاده می‌شود. خرید پروفیل درب و پنجره‌ UPVC، امروزه به عنوان یکی از پیش فرض‌های ساختمان سازی پذیرفته شده و همواره رو به رشد است. انواع بسیار زیادی پنجره UPVC تولید می‌شود که ویژگی بارز همه‌ی آن‌ها، استحکام و عایق بودن زیادشان در برابر ضربه، حرارت و صدا است.

البته لازم به ذکر است که این ماده تنها در ساخت درب و پنجره و لوله کشی کاربرد ندارد و حتی در علم دندان پزشکی نیز از آن استفاده می‌شود.

تفاوت UPVC و PVC

  • مقاومت PVC نسبت به نور و گرما کمتر از UPVC است، به همین دلیل، موادی که در معرض گرمای شدید باشند را از UPVC می‌سازند.
  • PVC با اکسیژن واکنش می‌دهد و این مورد، می‌تواند در برخی مواقع مشکل ساز باشد، اما UPVC با اکسیژن واکنش نمی‌دهد.
  • PVC به دلیل انعطاف زیادتری که دارد، بیشتر در صنعت لوله سازی استفاده می‌شود، اما UPVC به عنوان پروفیل بازشو در و پنجره کارآمدتر است.
  • در لوله کشی، بیشتر برای لوله‌های فاضلاب و آب غیر قابل شرب از PVC استفاده می‌کنند؛ اما برای آب شرب، لازم است که از لوله‌های فلزی و UPVC استفاده شود.

موارد استفاده از upvc

نکته کلی برای خرید UPVC

حال که می‌دانید UPVC چیست، ممکن است قصد خرید این پروفیل ارزشمند را داشته باشید. ما به شما پروفیل درب و پنجره آبایان را توصیه می‌کنیم. پروفیل‌های UPVC شرکت آبایان از بهترین متریال‌های موجود در بازار ساخته شده و با مناسب‌ترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار گرفته است. جهت اطلاع از قیمت و نحوه خرید پروفیل‌های UPVC  با مشاوران تیم آبایان پروفیل تماس بگیرید.

سوالات متداول

  1. یو پی وی سی چیست؟
    UPVCمخفف کلمات Unplasticized PolyVinyl Chloride است . این عبارت به معنی حالت پلی وینیل کلرید غیر پلاستیکی است. حدود 85 درصد از متریال اصلی UPVC، از همین ماده‌ی پلی وینیل کلرید تشکیل شده است.
  2. قیمت یو پی وی سی چگونه محاسبه می‌شود؟
    برای محاسبه قیمت عواملی مانند یراق‌آلات مختلف، انتخاب نوع شیشه، هزینه نصب پنجره دوجداره و شیوه تولید پنجره‌ها و… است که جهت اطلاع از قیمت و نحوه خرید پروفیل‌های UPVC با مشاوران ما در آبایان پروفیل تماس بگیرید.
  1. تفاوت UPVC و PVC چیست؟
    مقاومت PVC نسبت به نور و گرما کمتر از UPVC است، به همین دلیل، موادی که در معرض گرمای شدید باشند را از UPVC می‌سازند.
    PVC  با اکسیژن واکنش می‌دهد و این مورد، می‌تواند در برخی مواقع مشکل ساز باشد، اما UPVC با اکسیژن واکنش نمی‌دهد.
    PVC به دلیل انعطاف زیادتری که دارد، بیشتر در صنعت لوله سازی استفاده می‌شود، اما UPVC به عنوان پروفیل بازشو در و پنجره کارآمدتر است.
    در لوله کشی، بیشتر برای لوله‌های فاضلاب و آب غیر قابل شرب از PVC استفاده می‌کنند؛ اما برای آب شرب، لازم است که از لوله‌های فلزی و UPVC استفاده شود.
  2. پی وی سی دیوار چیست؟
    دیوارپوش پی وی سی به دو صورت پنل های افقی و پنل های عمودی تولید می شوند که اصولا برای پوشش دیوار از پنل های عمودی استفاده می شود. پنل های PVC قابل نصب بر روی هر نوع سطحی هستند، تنها نحوه نصب آن ها ممکن است کمی با هم متفاوت باشد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط