متن خود را برای جستجو وارد کنید

از اثرات منفی آلودگی صوتی چه می‌دانید؟

آلودگی صوتی

امروزه زندگی کردن در شهرهای بزرگ علاوه بر مزیت‌های بسیار زیادی که دارد، افراد را در معرض مشکلات مختلفی هم قرار می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های زندگی مدرن، زیاد بودن و متراکم بودن جمعیت شهرها است. همچنین وجود انواع ماشین‌ها و موتورها به علاوه دستگاه‌های صنعتی و شهری باعث ایجاد صدای فراوانی می‌شود. این صداها حجم زیادی دارند و در نتیجه گوش انسان را اذیت می‌کنند. در واقع به هرگونه صدای ناخواسته در طول یک زمان مشخص با شدت زیاد، که به انسان آسیب جسمی و روحی وارد کند؛ آلودگی صوتی می‌گویند. این نوع آلودگی در محیط کارگاه‌ها و شهرک‌های صنعتی بیشتر به گوش می‌رسد ولی عمده منابع تولید کننده آلودگی صوتی ترافیک، فرودگاه‌ها، کارگاه‌ها و شهرک‌های صنعتی هستند. یکی از مهم‌ترین اصول ساخت منازل جدید؛ بهره گیری از روش‌های مختلف برای جلوگیری از ورود آلودگی صوتی به درون منازل و خانه‌ها است. اما آلودگی صوتی چه تاثیرات منفی دارد؟

اثرات ناشی از آلودگی صوتی

همانطور که گفته شد آلودگی صوتی یکی از انواع آلودگی‌های زیست محیطی است که سلامت و بقای موجودات زنده را تهدید می‌کند و ممکن است به هر موجود زنده‌ای آسیب برساند. اما این تاثیرات منفی آلودگی صوتی چه هستند؟ میزان عوارض جسمی و روحی این نوع آلودگی برای انسان به ویژه در محیط‌های شهری به اندازه‌ای است که استانداردهای فنی و بین المللی برای کاهش آن تعیین شده است و دولت‌ها و متولیان شهری ملزم به رعایت آن‌ها شده‌اند. البته میزان استاندارد آلودگی صوتی همیشه هم رعایت نمی‌شود و افراد باید خودشان به فکر کنترل آن باشند تا در دراز مدت دچار مشکلات جدی نشوند. اثرات آلودگی صوتی هم به صورت جسمی و هم به صورت روحی بروز پیدا می‌کنند. ایراد اصلی آلودگی صوتی این است که شاید در کوتاه مدت افراد متوجه این آسیب‌ها نشوند و به همین علت برای جلوگیری از آن اقدامی نکنند؛ اما در دراز مدت می‌تواند به شدت خطرناک باشد.

اثرات ناشی از آلودگی صوتی

آلودگی صوتی و اثر آن بر سلامتی

در جواب این سوال که آلودگی صوتی چه تاثیرات منفی دارد؟ باید گفت به صورت کلی عوارض آلودگی صوتی به دو دسته فیزیکی و روانی تقسیم بندی می‌شوند. در دسته عوارض فیزیکی آلودگی صوتی، گوش و سیستم شنوایی تحت تاثیر مستقیم آن قرار می‌گیرد. سیستم شنوایی انسان از دوران جنینی تکامل پیدا می‌کند و از قسمت‌های گوش خارجی، گوش میانی، گوش داخلی و عصب شنوایی تشکیل شده است. وظیفه این ارگان‌های حساس دریافت و انتقال صدای دریافتی به مراکز قشری مغز جهت درک و تشخیص صدا است. حلزون شنوایی شامل تعداد بیشماری سلول‌های مویی است که در گوش داخلی قرار دارند و عنصر اصلی دریافت و انتقال صدا به صورت پیام الکتریکی هستند. در اثر قرار گرفتن در محیطی با آلودگی صوتی در دراز مدت این سلول‌های مویی آسیب می‌بینند و دیگر نمی‌توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. کم شنوایی و وزوز گوش از جمله مهم‌ترین عوارض آلودگی صوتی هستند. از دیگر عوارض آلودگی صوتی می‌توان به خستگی، سردرد، افزایش فشارخون، تحریک پذیری و زودرنجی، ضعف سیستم ایمنی بدن، سوء هاضمه، مشکلات گوارشی، آسیب پذیری در مقابل بیماری‌های عفونی و ویروسی اشاره کرد.

همچنین در بعد روحی و روانی هم آلودگی‌های صوتی به مرور اعصاب افراد را تضعیف می‌کنند. افسردگی، خستگی، تحریک پذیری ، زودرنجی، استرس، پرخاشگری، اختلال خواب، عصبانیت و حواس پرتی از جمله عوارض روان شناختی آلودگی صوتی به شمار می‌روند که در چند دهه اخیر با توجه به تغییر سبک زندگی و گسترش شهرنشینی و توسعه صنعتی شهرها و افزایش بی رویه معادن، کارخانه‌جات، حمل و نقل هوایی به طور محسوسی در بین افراد جامعه گسترش یافته است. مواجهه طولانی مدت با صدای تراز بالا حالت تنشی و پرخاشگری در افراد به وجود می‌آورد و به عنوان محرک روانی به ایجاد اختلال در فعالیت‌های عملکرد شناختی، افزایش خطاهای انسانی، افزایش واکنش‌های روانی در محیط‌های اجتماعی وخانواده منجر می‌شود.

کاربردهای پروفیل سش و انواع آن
حتما بخوانید

راهکار از بین بردن آلودگی صوتی

بدون تردید همه افراد می‌خواهند در خانه‌هایی آرام و بی‌سر و صدا زندگی کنند و در محیطی امن و با آرامش بالا کار کنند. آرامش محیط در آرامش روان افراد و راندمان کاری آن‌ها اثرات مثبتی دارد. بنابراین طبیعی است که افراد به دنبال کاهش آلودگی صوتی باشند. از جمله راهکارهای کاهش آلودگی صوتی دور شدن از مناطق پر سر و صدا است. اما این راه گاهی امکان پذیر نیست. پس باید ورودی‌های صدا را در برابر این نوع از آلودگی تقویت کرد. یکی از راه‌های اولیه پوشاندن پنجره‌ها به وسیله درزگیر یا پارچه است که کمک زیادی به کاهش آلودگی صوتی نمی‌کند و اثر کمی دارد.

مهم‌ترین راهکار برای کاهش و یا از بین بردن آلودگی صوتی استفاده از پنجره‌های دوجداره است. پنجره های دوجداره که از پروفیل UPVC ساخته می‌شوند به کنترل ورودی و خروجی صدا بسیار کمک می‌کنند. اما پروفیل درب و پنجره چیست؟ این نوع از پروفیل از مواد شیمیایی‌ای تشکیل شده‌اند که عایق صدا هستند.

همچنین انواع پروفیل UPVC مجهز به شیشه‌های دو جداره هستند که در برابر آلودگی صوتی مقاومند و به خوبی از ورود آن جلوگیری می‌کنند. بنابراین بهترین راهکار برای از بین بردن صداهای اضافه و آلودگی صوتی استفاده از در و پنجره های یو پی وی سی است.

آیا هر پنجره ای عایق صوتی است؟

پنجره‌های معمولی میزان کمی از صدا را جذب می‌کنند. همچنین پنجره‌های دوجداره آلومینیومی اگرچه به میزان قابل توجهی عایق هستند اما به دلیل اینکه جنس بدنه آن‌ها عایق نیست صدا را عبور می‌دهند؛ اما پروفیل تقویتی گالوانیزه می‌تواند میزان عبور صدا را کاهش دهد.

به صورت کلی باید توجه داشت که در صورت استفاده کردن از UPVC نامرغوب هم معایب بسیاری را به همراه می‌آورد. یکی از این معایب عایق مناسب نبودن است. همچنین اگر لاستیک‌های مورد استفاده در پنجره‌های دو جداره مرغوب نباشند، پنجره عایق نخواهد بود و از داخل جداره‌های شیشه عرق خواهد کرد و صدا را هم عبور خواهد داد. بنابر این هنگام تهیه در و پنجره دوجداره باید دقت کرد که از جنس مرغوب و با کیفیت و پنجره های UPVC عایق صدا استفاده شود.

بهترین پنجره عایق صدا

بهترین پنجره دو جداره یو پی وی سی در واقع بهترین پنجره عایق صدا هم به شمار می‌رود. پنجره های UPVC عایق صدا با جلوگیری از ورود صدا به میزان بسیار بالایی آرامش را به خانه برمی‌گردانند و همچنین اجازه خروج صدا از محیط زندگی و کار را هم به بیرون نمی‌دهند. این نکته در خانه‌های آپارتمانی و واحدهای صنعتی شهری بسیار مهم است.

چگونه پنجره ها را عایق کنیم؟

با توجه به قیمت پروفیل در و پنجره یو پی وی سی می‌توان اقدام به تعویض پنجره‌هایی کرد که به سمت کوچه یا خیابان هستند. این کار با تماس با شرکت‌های تخصصی تولید در و پنجره و اعزام متخصص این کار به راحتی انجام می‌شود. پروفیل تقویتی گالوانیزه از بهترین گزینه‌ها برای ایجاد عایق صدا در منازل و محل کار است.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط